Przegląd promowy: Rekordowy rok portu Ystad oraz nowe połączenie TT-Line
Opublikowane:
23 lutego, 2023
W cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie portal „PromySKAT” informuje o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o polskich przewoźnikach, którzy przyczyniają się do rozwoju ważnego szwedzkiego portu Ystad oraz dodatkowa opcja podróży niemieckiego przewoźnika TT-Line.
TT-Line rozwija siatkę połączeń
Popularny niemiecki przewoźnik promowy, firma TT-Line, poinformował o uruchomieniu dodatkowej opcji podróży. Do rozkładu rejsów operatora dodane zostały rejsy z Litwy do Karlshamn. Do popularnego szwedzkiego portu będzie można popłynąć na tej linii już od tegorocznej wiosny. Promy armatora popłyną na trasie Kłajpeda-Karlshamn, a przeprawa będzie trwała 13 godzin. Przewoźnik przewiduje na ten linii sześć rotacji tygodniowo. Nie będzie to jedyne połączenie pomiędzy Litwą a Szwecją. Statki TT-Line pływają także na trasie pomiędzy Kłajpedą a Trelleborgiem. Z tego ostatniego portu przewoźnik oferuje też połączenia do Travemunde, Rostocku oraz Świnoujścia.
Fjord Line ogłasza ważą zmianę
Firma Fjord Line zapowiedziała, że od maja nastąpi ważna zmiana w harmonogramie rejsów. Promy Stavangerfjord i Bergensfjord przestaną zawijać do portu Langesund. Oznacza to, że trasa będzie wiodła pomiędzy Bergen, Stavanger, Hirtshals i Kristiansand. Zmiana nastąpi wraz z powrotem ze stoczni dwóch wspomnianych promów.
To strategiczny ruch, by zapewnić jeszcze lepszy serwis naszym pasażerom oraz klientom frachtowym na najkrótszej trasie pomiędzy Norwegią oraz kontynentem.
Brian Thorsted z Fjord Line
Oba statki przechodzą obecnie remont, po którym dostosowane będą do zasilania paliwem LNG (tak, jak to miało miejsce do tej pory) oraz paliwem żeglugowym (MGO – rodzaj paliwa składającego się wyłącznie z destylatów). Tym samym staną się one promami typu dual-fuel. Jak tłumaczą władze Fjordline, decyzja ta podyktowana jest rosnącymi kosztami paliwa LNG.
Nowy prom Balearia z wydajnym i ekologiczny napędem
Najnowszy prom budowany dla hiszpańskiego armatora w zakładach Astilleros Armon Gijon zostanie wyposażony w rozwiązania dostarczone przez fińskiego giganta – firmę Wärtsilä. Prom wysokich prędkości, który będzie pływał dla firmy Balearia pod nazwą Margarita Salas, zostanie wyposażony w napęd dual-fuel (korzystać będzie głównie z paliwa LNG) oraz pędniki wodnoodrzutowe z przepływem osiowym.
123-metrowy katamaran, dzięki zastosowaniu innowacyjnych technologii, będzie mieć większą o 10 proc. moc oraz efektywność w porównaniu z rozwiązaniami, które pojawiły się w katamaranie Eleanor Roosevelt, który ma takie same wymiary. Warto wspomnieć, że wariant Diesla napędu Wärtsilä 31DF, który zainstalowany zostanie na promie Margarita Salas, trafił do Księgi Rekordów Guinnessa jako najbardziej wydajny napęd Diesla na świecie. Zgodnie z planem, Margarita Salas powinna rozpocząć regularne kursy w 2024 r.
Wielka Brytania stawia na ekologię
Brytyjski rząd mocno wesprze ekologiczne i przyszłościowe rozwiązania, które przyczynią się m.in. do powstania statków pasażerskich, promów typy ro-pax i ro-ro o ograniczonym oddziaływaniu na środowisko. Specjalny fundusz przeznaczy sumę 77 mln funtów na rozwój technologii morskich „zero-emission”. Środki, które zainwestowane zostaną w tego typu innowacje, przyczynią się dodatkowo do powstania nowych miejsc pracy.
Zgodnie z założeniami, dofinansowaniem objęte mają zostać projekty, których realizacja byłaby możliwa do 2025 r. Poza statkami zasilanymi energią elektryczną, na dotacje mogą liczyć m.in.: systemy zasilania statków z lądu, jednostki wspomagane energią wiatrową czy statki napędzane alternatywnymi paliwami, np. wodorem. Jest to największy w historii Wielkiej Brytanii fundusz ukierunkowany na rozwój ekologicznej żeglugi.
Szwedzki Port of Ystad, dla rozwoju którego kluczowe znacznie ma działalność polskich armatorów – przewoźnika promowego Polferries (Polska Żegluga Bałtycka) oraz Unity Line – ma za sobą rekordowy rok. Wyniki udało się wyśrubować kolejny raz z rzędu. W 2022 r. odnotowano: wzrost zawinięć – o 1,9 proc., wzrost liczby pasażerów – o 8,6 proc., a także wzrost liczby pojazdów osobowych, które przewinęły się przez port – o 6,3 proc. I to wszystko mimo niesprzyjających czynników zewnętrznych.
To bardzo satysfakcjonujące, że inwestycje portu wraz z działalnością firm żeglugowych Unity Line, Polferries i Bornholmslinjen przynoszą rezultaty
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.