Rosja-Ukraina umowa zbożowa: Propozycja ONZ dotycząca bezpiecznego eksportu

Umowa zbożowa między Rosją a Ukrainą, która wygasa w najbliższy poniedziałek, skłoniła Sekretarza Generalnego ONZ, Antonio Guterresa, do przedstawienia nowego planu. Jego propozycja ma na celu zapewnienie kontynuacji bezpiecznego eksportu zboża z portów Ukrainy oraz podłączenie filii rosyjskiego banku rolnego do międzynarodowego systemu płatności SWIFT.

Zgodnie z najnowszymi informacjami, Antonio Guterres, Sekretarz Generalny ONZ, przedstawił innowacyjną propozycję prezydentowi Rosji, Władimirowi Putinowi. Plan ten zakłada przedłużenie istniejącej umowy umożliwiającej eksport zboża z Ukrainy przez Morze Czarne, zapewniając jednocześnie połączenie filii rosyjskiego banku rolnego z międzynarodowym systemem płatności SWIFT.

Rosja, której umowa zbożowa wygasa w najbliższy poniedziałek, groziła jej zerwaniem. Powodem są niezaspokojone żądania Moskwy dotyczące eksportu własnego zboża i nawozów. Ostatnie dwa statki, które realizują załadunek na mocy tej umowy, znajdują się obecnie w ukraińskim porcie Odessa.

Rosja uparcie dąży do ponownego podłączenia swojego banku rolnego Rosselkhozbank do sieci płatności SWIFT. Instytucja ta została odcięta przez Unię Europejską w 2022 roku, na skutek działań wojennych Rosji na Ukraine. UE do tej pory nie wyraziła chęci do przywrócenia rosyjskich banków do sieci SWIFT.

Jednak trwają rozmowy dotyczące możliwości podłączenia filii Rosselkhozbank do systemu SWIFT, co umożliwiłoby realizację transakcji związanych ze zbożem i nawozami. Takie informacje przekazują źródła zaznajomione z tą sytuacją.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/wplyw-programu-miecznik-na-rozwoj-przemyslu-stoczniowego-i-zbrojeniowego-a-takze-na-ekonomie-i-rynek-pracy-na-pomorzu-analiza/

Antonio Guterres zaproponował rozwiązanie, które przewiduje kontynuację umowy zbożowej na Morzu Czarnym przez kilka miesięcy. Ten czas miałby pozwolić UE na podłączenie filii Rosselkhozbank do systemu SWIFT.

Ponadto, Guterres wysłał list do Putina proponujący strategię, która ułatwiłaby rosyjski eksport produktów spożywczych i nawozów oraz zapewniłaby ciągłość dostaw ukraińskiego zboża przez Morze Czarne.

W lipcu 2022 roku ONZ i Turcja wprowadziły Inicjatywę Zbożową na Morzu Czarnym, angażując w to Rosję i Ukrainę. Działanie to miało na celu złagodzenie globalnego kryzysu żywnościowego, który został pogorszony przez rosyjską inwazję i blokadę ukraińskich portów.

W celu zabezpieczenia interesów Rosji, zawarto trzyletnie memorandum, w którym ONZ zobowiązało się do wspierania eksportu rosyjskiej żywności i nawozów na rynki zagraniczne.

ONZ współpracuje również z Afrykańskim Bankiem Eksportowo-Importowym, tworząc platformę do przetwarzania transakcji dla rosyjskiego eksportu zboża i nawozów do Afryki.

Źródło: Reuters/MD

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.

    Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej

    Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.

    Kontekst incydentu

    Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.

    Deklaracje Teheranu

    Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.

    Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.


PolskiplPolskiPolski