Matką chrzestną prototypu trzech jednostek dla Küstenwache została Bettina Hagedorn, sekretarz stanu w Federalnym Ministerstwie Finansów i członkini Bundestagu. Pozostała para otrzyma nazwy: BP 82 Bamberg i BP 83 Bad Düben. Budowę Potsdama rozpoczęto 16 miesięcy wcześniej.
[powiazane1]
Seria ma zastąpić w operacjach dozoru granicy państwowej, wyłącznej strefy ekonomicznej i ochrony rybołówstwa, wycofaną w 2017 roku, parę BP 22 Neustrelitz i BP 23 Bad Düben, czyli przebudowane na patrolowce eks enerdowskie małe okręty rakietowe typu Sassnitz (protoplaści naszych trzech Orkanów), a także trzydziestoletniego BP 21 Bredstedt, który swój pożegnalny rejs z Warnemünde do Neustadt w Holsztynie odbył 15 listopada bieżącego roku. Potsdam będzie najprawdopodobniej (formalnie tego jeszcze nie ustalono) bazował właśnie w Neustadt, skąd będzie wychodził na patrole na bałtycką część wód terytorialnych Niemiec.
Sylwetka Potsdama słusznie wydaje się znajoma. Projekt OPV 86, według którego go zbudowano, bazuje na sprawdzonej konstrukcji Fassmera – OPV 80. Oceaniczne okręty patrolowe tego typu trafiły pod bandery Chile i Kolumbii. Patrolowce typu OPV 86 to duże jednostki o nieograniczonym rejonie pływania, wyposażone w: lądowisko mogące przyjąć śmigłowiec o masie startowej do 12 ton – a więc także największe w Bundespolizei maszyny Aérospatiale/Eurocopter AS332 Super Puma – z możliwością jego tankowania, dwie łodzie hybrydowe i slip rufowy dla trzeciej, dwa kontenery magazynowe na wymienny sprzęt do różnych misji, cztery działka wodno-pianowe i inne systemy. Jednostki mają wyporność standardową 1890 ton, długość 86,2 m, szerokość 13,4 m i zanurzenie 6,6 m.
[powiazane2]
Dla poprawy stateczności poprzecznej wyposażono je w system tłumienia kołysań, a manewrowość poprawią dwa stery strumieniowe na dziobie o mocy po 350 kW. Hybrydowy spalinowoelektryczny zespół napędowy tworzą dwa silniki wysokoprężne Wärtsila 12V26 o mocy 4080 kW każdy i dwa silniki elektryczne o mocy po 600 kW pracujące na dwie śruby nastawne o średnicy 2,75 m. Napęd zapewniający prędkość 21 węzłów, spełnia rygorystyczną normę emisji tlenków azotu Międzynarodowej Organizacji Morskiej IMO Tier III, dzięki czemu jednostki zasłużyły na plakietki „Błękitnego Anioła” (Blauer Engel, od 40 lat nadawaną produktom i usługom przyjaznym środowisku naturalnemu).
Okręt prototypowy będzie teraz doposażany i testowany przez trzy miesiące wspólnie – przez stoczniowców i służby techniczne Küstenwache, po czym nastąpić ma jego odbiór.
Podpis: kb