Rosja zwodowała okręt szkoleniowy Nikołaj Kamow

24 kwietnia, na terenach zakładów stoczniowych Korporacji Remontów i Budowy Statków w Gorodets, w obwodzie niżnonowogrodzkim, miało miejsce wodowanie okrętu szkoleniowego Nikołaj Kamow. W ceremonii wodowania uczestniczyli wysoko postawieni urzędnicy, w tym Dmitry Savin, dyrektor generalny Korporacji, kontradmirał Ilyas Shigapow oraz pułkownik Andrej Pakhomow.

Ta prototypowa jednostka projektu 14400, została zaprojektowana specjalnie do szkolenia załóg śmigłowców pokładowych rosyjskiej marynarki wojennej. Nazwano ją na cześć znanego radzieckiego konstruktora lotniczego, Nikołaja Iljicza Kamowa, twórcy śmigłowców w charakterystycznym układzie z przeciwbieżnymi wirnikami.

Projekt 14400, opracowany przez Centrum Architektury Marynarki Wojennej i Inżynierii Morskiej Baltsudoproekt na zlecenie Państwowego Centrum Badawczego Kryłowa (KSRC), wszedł w fazę realizacji 28 czerwca 2018 roku. Budowa, której zakończenie przewidziano na lipiec 2019 roku, napotkała na szereg przeszkód, które opóźniły jej ukończenie. W szczególności, trudności z przygotowaniem dokumentacji technicznej oraz niezbędne korekty projektu wstrzymały realizację budowy na kolejne lata.

Czytaj więcej o Republice Korei która wzmacnia system obrony przeciwrakietowej przez zakup pocisków SM-3 z USA

Okręt ma długość 66,9 metra, szerokość 12,7 metra i zanurzenie 2,1 metra, co pozwala mu osiągnąć maksymalną prędkość 12 węzłów i zasięg 500 mil morskich. Wyposażony jest w lądowisko dla śmigłowców oraz system symulowania przechyłów. Na wyposażeniu jednostki znajduje się sprzęt do symulacji różnorodnych scenariuszy lądowania śmigłowców, w tym modeli Ka-27/29/31 oraz Ka-52, co jest kluczowe dla szkolenia pilotów w zmiennych warunkach pogodowych i operacyjnych.

Zastosowanie okrętu szkoleniowego wynika z konieczności dostosowania do nowych realiów taktycznych, jakie pokazała wojna na Ukrainie, podkreślając potrzebę zaawansowanego szkolenia w zakresie operacji lotniczych na morzu na współczesnym teatrze działań wojennych.

Oprócz roli szkoleniowej, Nikołaj Kamow będzie pełnić funkcje operacyjne, prowadząc misje patrolowe, które integrują działania szkoleniowe z operacyjnymi. Po zakończeniu prób morskich, okręt zostanie przekazany do 859 Centrum Użycia Bojowego i Przekwalifikowania Personelu Lotnictwa Marynarki Wojennej w Yeisk. Przyczyni się to do wzrostu gotowości bojowej rosyjskich sił morskich, stanowiąc kluczowy etap w jego eksploatacji, mający na celu zwiększenie gotowości bojowej rosyjskich sił morskich.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

    Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

    Chińskie kutry rybackie coraz częściej odpowiadają przemocą na działania południowokoreańskiej Straży Przybrzeżnej. Na wodach Morza Żółtego rutynowe kontrole przeradzają się w niebezpieczne konfrontacje, które zaczynają przypominać działania o charakterze quasi-paramilitarnym.

    Chińskie kutry rybackie kontra Straż Przybrzeżna Korei Południowej

    Z dostępnych relacji wynika, że podczas prób kontroli i wejścia na pokład chińskie załogi stosują środki mające uniemożliwić działania inspekcyjne. Na burtach montowane są metalowe kraty, sieci oraz elementy konstrukcyjne utrudniające abordaż. W przypadku przełamania zabezpieczeń dochodzi do bezpośrednich aktów przemocy, w tym użycia metalowych prętów oraz narzędzi przypominających siekiery.

    Szczególne zaniepokojenie południowokoreańskich służb budzi zjawisko łączenia kilku lub kilkunastu jednostek w zwarte zespoły manewrujące jako jedna formacja. Tego typu „pływające skupiska” znacząco utrudniają manewrowanie jednostek patrolowych oraz zwiększają ryzyko kolizji. Jednocześnie pozwalają chińskim rybakom na wzajemne wsparcie w razie interwencji służb.

    Korea Południowa odpowiada na nielegalne połowy na Morzu Żółtym

    Seul podkreśla, że działania Straży Przybrzeżnej mają charakter egzekwowania prawa morskiego oraz ochrony zasobów naturalnych. Jednocześnie władze Korei Południowej zapowiadają utrzymanie zdecydowanej postawy wobec naruszeń, wskazując na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonariuszom oraz kontroli sytuacji na jednym z najbardziej newralgicznych akwenów regionu.

    Narastająca liczba agresywnych incydentów na Morzu Żółtym pokazuje, że problem nielegalnych połowów coraz częściej przybiera wymiar konfrontacji o charakterze quasi-paramilitarnym, co dodatkowo komplikuje sytuację bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej. Region ten staje się jednym z kluczowych punktów zapalnych dla bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej.


PolskiplPolskiPolski