Jak podali Amerykanie, 21 lutego lotniskowiec z napędem jądrowym stanął w suchym doku stoczni wojennej w Norfolk. Ostatni raz taka sytuacja miała miejsce w 2006 roku.
[powiazane1]
Remont lotniskowca o wyporności 104 tys. ton oraz długości 333 m to potężne wyzwanie dla amerykańskich stoczniowców. Amerykańska marynarka wojenna podała w komunikacie, że na realizację pełnego zakresu przewidzianych prac konserwacyjno-remontowych potrzeba będzie 1,3 mln osobodni.
Lotniskowiec USS George H.W. Bush zbudowała stocznia Newport News Shipbuilding, należąca do koncernu Huntington Ingalls Industries (to okrętowe ramię amerykańskiego holdingu Nortrhrop Grumman). Prace trwały niecałe sześć lat, a okręt wszedł do służby w US Navy na początku 2009 roku. Jednostka przenosi 90 samolotów, a jej załogę stanowi w sumie (personel okrętowy oraz lotniczy) 3 200 osób. Budowa okrętu kosztowała 6,3 mld dolarów. Pierwszy lotniskowiec tego typu został wprowadzony do służby w US Navy w połowie lat 70. ubiegłego wieku.
[powiazane2]
Okręt należy do VII Floty Stanów Zjednoczonych, która z kolei jest częścią Floty Pacyfiku. Portem macierzystym lotniskowca jest baza morska Yokosuka w Japonii. W sumie VII Flota utrzymuje od 50 do 70 aktywnych okrętów marynarki. Należy do niej także 300 samolotów oraz 40 tys. żołnierzy piechoty morskiej.
Obecnie marynarka wojenna USA dysponuje 11 lotniskowcami w służbie, z czego 10 to okręty typu Nimitz.
Źródło: navaltoday.com, US Navy