Unieważnienie przetargu na terminal agro w Porcie Gdańsk
Opublikowane:
17 maja, 2024
Fot. Port Gdańsk
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. poinformował o unieważnieniu przetargu na dzierżawę terenu pod terminal agro. Przyczyny tej decyzji nie zostały ujawnione.
W komunikacie opublikowanym na stronie Portu Gdańsk, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. (ZMPG) poinformował o odwołaniu przetargu nr 1/SRH/2024 na dzierżawę działki z dostępem do Pirsu Rudowego. Decyzja została podjęta zgodnie z zapisami dokumentacji przetargowej.
Przetarg został ogłoszony w styczniu i dotyczył nieruchomości położonej w pobliżu Baltic Hub, terminala naftowego PERN oraz terminala węglowego. Obszar ten obejmuje południową część Pirsu Rudowego oraz zabudowane grunty z magazynem, baterią silosów i obiektami o wartościach kulturowych. Umowa najmu miała obowiązywać przez 30 lat.
Dokumentacja przetargowa przewidywała, że oferenci muszą określić minimalną ilość przeładowywanych towarów rocznie, z wykorzystaniem Pirsu Rudowego. Wymagano, aby minimalna ilość przeładowanego zboża wynosiła 500 tys. ton rocznie. Potencjalny najemca musiałby dostosować lub przebudować Pirs Rudowy do potrzeb operacji przeładunkowych. Dokładnie podano, że najemca będzie musiał dostosować lub przebudować Pirs Rudowy do tych operacji.
Zgodnie z dokumentacją, najemca musiałby to zrobić według własnej koncepcji i na własne ryzyko „w celu uzyskania parametrów operacyjnych”. Oferent musiał w ofercie określić wartość nakładów netto trwale związanych z przedmiotem najmu, które zostaną poczynione w okresie inwestycji, a które nie mogą być niższe niż 150 mln zł netto. Na oferty ZMPG miał czekać do 22 maja tego roku, ale już 15 maja odwołał przetarg.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. zdecydował się na unieważnienie przetargu, nie podając szczegółowych powodów. Taka decyzja może mieć wpływ na plany inwestycyjne związane z rozwojem infrastruktury portowej oraz na zainteresowanie przyszłych oferentów.
Warto zauważyć, że w zeszłym miesiącu również unieważniono przetarg na najemcę terminala zbożowego w Porcie Gdynia. Powodem była odmowa Ministerstwa Infrastruktury na podpisanie umowy ze zwycięskim konsorcjum, które zaskarżyło tę decyzję do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Odwołanie przetargu na terminal agro w Porcie Gdańsk jest niezrozumiałe i może wpłynąć na plany inwestycyjne oraz rozwój infrastruktury portowej. Decyzje tego rodzaju są istotne dla dalszego rozwoju portów morskich w Polsce, a brak transparentności może budzić pytania wśród potencjalnych inwestorów.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.