Unieważnienie przetargu na terminal agro w Porcie Gdańsk

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. poinformował o unieważnieniu przetargu na dzierżawę terenu pod terminal agro. Przyczyny tej decyzji nie zostały ujawnione.
W komunikacie opublikowanym na stronie Portu Gdańsk, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. (ZMPG) poinformował o odwołaniu przetargu nr 1/SRH/2024 na dzierżawę działki z dostępem do Pirsu Rudowego. Decyzja została podjęta zgodnie z zapisami dokumentacji przetargowej.
Przetarg został ogłoszony w styczniu i dotyczył nieruchomości położonej w pobliżu Baltic Hub, terminala naftowego PERN oraz terminala węglowego. Obszar ten obejmuje południową część Pirsu Rudowego oraz zabudowane grunty z magazynem, baterią silosów i obiektami o wartościach kulturowych. Umowa najmu miała obowiązywać przez 30 lat.
Czytaj też o wizji, ambicjach i przyszłości przemysłu stoczniowego według Prezesa BALTEXPO Andrzeja Bojanowskiego
Dokumentacja przetargowa przewidywała, że oferenci muszą określić minimalną ilość przeładowywanych towarów rocznie, z wykorzystaniem Pirsu Rudowego. Wymagano, aby minimalna ilość przeładowanego zboża wynosiła 500 tys. ton rocznie. Potencjalny najemca musiałby dostosować lub przebudować Pirs Rudowy do potrzeb operacji przeładunkowych. Dokładnie podano, że najemca będzie musiał dostosować lub przebudować Pirs Rudowy do tych operacji.
Zgodnie z dokumentacją, najemca musiałby to zrobić według własnej koncepcji i na własne ryzyko „w celu uzyskania parametrów operacyjnych”. Oferent musiał w ofercie określić wartość nakładów netto trwale związanych z przedmiotem najmu, które zostaną poczynione w okresie inwestycji, a które nie mogą być niższe niż 150 mln zł netto. Na oferty ZMPG miał czekać do 22 maja tego roku, ale już 15 maja odwołał przetarg.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. zdecydował się na unieważnienie przetargu, nie podając szczegółowych powodów. Taka decyzja może mieć wpływ na plany inwestycyjne związane z rozwojem infrastruktury portowej oraz na zainteresowanie przyszłych oferentów.
Czytaj więcej o przyszłości Portu Gdańsk według Andrzeja Bojanowskiego
Warto zauważyć, że w zeszłym miesiącu również unieważniono przetarg na najemcę terminala zbożowego w Porcie Gdynia. Powodem była odmowa Ministerstwa Infrastruktury na podpisanie umowy ze zwycięskim konsorcjum, które zaskarżyło tę decyzję do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Odwołanie przetargu na terminal agro w Porcie Gdańsk jest niezrozumiałe i może wpłynąć na plany inwestycyjne oraz rozwój infrastruktury portowej. Decyzje tego rodzaju są istotne dla dalszego rozwoju portów morskich w Polsce, a brak transparentności może budzić pytania wśród potencjalnych inwestorów.
Źródło: Port Gdańsk/MD

Jeden komentarz
Dodaj komentarz
Pożar terminala LPG w rosyjskim porcie Temryuk

5 grudnia w nocy ukraińskie drony zaatakowały terminal przeładunkowy gazu skroplonego w porcie Temryuk nad Morzem Azowskim, doprowadzając do pożaru infrastruktury portowej. Rosyjskie służby przekazały, że na miejscu prowadzone były działania gaśnicze w rejonie instalacji gazowych, a personel portu ewakuowano. Nie zgłoszono żadnych ofiar.
W artykule
Pożar w kluczowym terminalu LPG. Rosja milczy o skali strat
Według rosyjskich komunikatów uszkodzeniu uległy instalacje terminala eksportowego w porcie Temryuk, obsługiwanego przez spółkę Maktren-Nafta. Przez ten terminal przechodzą zarówno ładunki skroplonego gazu petrochemicznego (LPG), jak i ropy oraz produktów naftowych, więc jego czasowe wyłączenie ogranicza możliwości przeładunkowe portu na Morzu Azowskim.
Rosyjska administracja nie przedstawiła jednak informacji o stanie zbiorników ani urządzeń układu przeładunkowego. Wiadomo jedynie, że część infrastruktury została objęta ogniem, co wymusiło wstrzymanie przeładunków w terminalu. Niezależne źródła, również te analizujące nagrania z rejonu portu, wskazują na intensywny pożar i kilkugodzinną przerwę w pracy obiektu.
Warto zwrócić uwagę, że Temryuk pełni funkcję portu o znaczeniu strategicznym. Posiada bezpośrednie połączenia z rosyjską siecią Kolei Północnokaukaskiej, dzięki czemu stanowi element większego układu zaopatrzenia paliwowego na kierunku południowym. Uszkodzenie terminala wpływa więc nie tylko na eksport LPG, lecz także na logistykę transportu produktów naftowych w głąb Federacji Rosyjskiej.
Szersza kampania uderzeń w sektor paliwowy Rosji
Incydent w Temryuku nie był jedynym atakiem tej nocy. Ukraińskie drony uderzyły również w rafinerię w Syzraniu, zlokalizowaną w regionie samarskim. Obiekt ten, należący do Rosnieftu, już wcześniej kilkakrotnie wstrzymywał pracę po podobnych atakach. Tym samym działania ukraińskie po raz kolejny objęły zarówno infrastrukturę portową, jak i zakłady rafineryjne położone setki kilometrów od granicy.
Według ocen ekspertów uderzenia na rosyjski sektor przerobu ropy ograniczyły jego moce co najmniej o kilkanaście procent. Utrzymywanie tej presji oznacza osłabienie możliwości logistycznych i obniżenie zdolności transportowych, które rosyjski przemysł zbrojeniowy wykorzystuje wewnątrz kraju.
Konsekwencje dla logistyki paliwowej Federacji Rosyjskiej
Jeżeli potwierdzi się dłuższe wyłączenie terminala w Temryuku, Rosja może odczuć wyraźny spadek przepustowości w eksporcie LPG. To z kolei przekłada się na ograniczenia przychodów z sektora paliwowego oraz dodatkowe obciążenie alternatywnych portów Morza Czarnego.
W obecnej sytuacji każde ograniczenie możliwości przeładunkowych – niezależnie od tego, czy dotyczy terminala gazowego, czy rafinerii – stanowi dla Moskwy realne wyzwanie operacyjne. Tym bardziej jeśli jest ono efektem serii skoordynowanych ataków, które wykraczają daleko poza linię frontu.











Ciekawy wpis o unieważnieniu przetargu na terminal agro w Porcie Gdańsk! Zastanawiam się, w jaki sposób takie anulowanie wpłynie na przyszłe inwestycje w tym obszarze? Czy takie decyzje są częste w międzynarodowych portach, czy to raczej lokalna specyfika? Czy był jakiś konkretny powód dla tej decyzji, o którym można dowiedzieć się nieco więcej? Fajnie byłoby, gdybyś mógł szerzej przedstawić ewentualne dalsze kroki i konsekwencje tej sytuacji. Zachęcam do dyskusji pod wpisem, jakie mogą być długoterminowe skutki dla regionu dzięki takim decyzjom.