Doposażenie ORP Albatros w system zdalnie sterowanego pojazdu podwodnego
Opublikowane:
12 czerwca, 2024
10 czerwca 2024 roku Komenda Portu Wojennego w Gdyni ogłosiła rozpoczęcie postępowania przetargowego na modernizację niszczyciela min ORP Albatros (602) proj. 258 Kormoran II, koncentrując się na dostawie systemu zdalnie sterowanego pojazdu podwodnego ROV (Remotely Operated Vehicle).
Nowe możliwości ORP Albatros
Celem tego przetargu jest zwiększenie zdolności ORP Albatros do realizacji zadań związanych z głównymi zadaniami tego typu okrętów tj. poszukiwaniem, rozpoznaniem, identyfikacją i niszczeniem niebezpiecznych obiektów zalegających na dnie morza. Nowy system ROV ma zostać zintegrowany z okrętowym systemem pozycjonowania podwodnego HIPAP oraz specjalnym pomieszczeniem dla pojazdów podwodnych. Szczegółowy opis zamówienia zostanie przedstawiony w Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ), która będzie dostępna tylko dla wybranych dostawców zaproszonych do składania ofert.
Kluczowe daty i kryteria
Zainteresowane podmioty mają czas na składanie wniosków do 18 czerwca 2024 roku, do godziny 9:30. Jedynym kryterium oceny ofert będzie cena, co podkreśla pilną potrzebę udzielenia zamówienia związaną z koniecznością wsparcia operacyjnego ORP Albatros, jednostki 13. Dywizjonu Trałowców odpowiedzialnej za ochronę infrastruktury krytycznej.
ORP Albatros w kontekście floty Kormoran II
ORP Albatros wszedł do służby 28 listopada 2022 roku, dołączając do prototypowego ORP Kormoran (601), który został wcielony do służby 28 listopada 2017 roku. Kolejna jednostka, ORP Mewa (603), dołączyła do floty 14 lutego 2023 roku. 26 czerwca 2022 roku Agencja Uzbrojenia zamówiła trzy kolejne niszczyciele min tego typu, które otrzymają nazwy: Jaskółka, Rybitwa i Czajka. Palenie blach Jaskółki odbyło się 28 marca 2023 roku, a położenie stępki 25 lipca 2023 roku. 26 czerwca tego roku planowanie jest wodowanie i nadanie nazwy dla Jaskółki. To pierwsze takie wydarzenie w polskiej branży stoczniowej od kilku lat.
Natomiast położenie stępki dla piątego okrętu tego typu, przeszłego ORP Rybitwa (605) odbyło się 20 marca b.r.. Palenie blach pod ostatni szósty i ostatni niszczyciel min projektu 258. planowane jest na październik tego roku, który w przyszłości otrzyma nazwę Czajka.
Budową okrętów zajmuje się konsorcjum składające się ze Stoczni Remontowej Shipbuilding, PGZ Stoczni Wojennej oraz Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej, będących częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej.
Wyposażenie i unifikacja autonomicznych pojazdów podwodnych
Seryjne niszczyciele min typu Kormoran II są wyposażone w autonomiczne pojazdy podwodne Kongsberg Hugin 1000MR, Teledyne Gavia, Saab Double Eagle SAROV oraz w system obrony przeciwminowej pk. Głuptak. Dodatkowo, okręty posiadają sonary podkadłubowe SHL-101/TM oraz sonary holowane Kraken Katfish 180. W ramach unifikacji floty, w październiku 2022 roku zamówiono trzy kolejne pojazdy Saab Double Eagle SAROV. Agencja Uzbrojenia dąży do maksymalnej unifikacji wyposażenia wszystkich okrętów tego typu, z wyjątkiem prototypowego ORP Kormoran.
Nieoficjalne informacje sugerują, że aktualne postępowanie może obejmować zakup dodatkowego pojazdu Saab Double Eagle SAROV, co jest związane z potencjalną utratą jednego z już dostarczonych pojazdów w ubiegłym roku.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.