Kanadyjskie okręty wsparcia otrzymają szwedzkie radary Sea Giraffe AMB
Opublikowane:
9 kwietnia, 2019
Szwedzki gigant obronny Saab dostarczy radary morskie Sea Giraffe AMB na nowe wielozadaniowe okręty wsparcia kanadyjskiej marynarki wojennej. Chodzi o jednostki typu Protecteur, które do służby mają wejść w latach 2022 i 2023.
Oznacza to, że sensory szwedzkiego producenta uzbrojenia i sprzętu obronnego będą stanowiły jeden z głównych elementów systemu walki nowych kanadyjskich okrętów wsparcia. Za dostawę systemu oraz integrację jego poszczególnych elementów odpowiada kanadyjska spółka-córka amerykańskiego koncernu Lockheed Martin. To właśnie firma Lockheed Martin Canada złożyła zamówienie na szwedzkie radary.
Same okręty wsparcia typu Protecteur buduje kanadyjski przemysł stoczniowy. Za produkcję jednostek odpowiada firma Vancouver Shipyards Co. Ltd. Budowa pierwszej ruszyła w czerwcu ubiegłego roku. Harmonogram dostaw zakłada, że pierwszy okręt o nazwie Protecteur zostanie przekazany kanadyjskiej flocie pod koniec 2022 roku, a drugi – który otrzyma nazwę Preserver – rok później.
Okręty budowane są w oparcie o projekt niemieckich okrętów zaopatrzeniowych typu Berlin (Typ 702). Wynika to z tego, że przetarg na przygotowanie projektu wygrała kanadyjska spółka-córka niemieckiego holdingu thyssenkrupp Marine Systems – tkMS Canada. Początkowo zakładano, że budowa dwóch okrętów będzie kosztowała 2,3 mld dolarów kanadyjskich. Później jednak okazało się, że w sumie projekt pochłonie ok. 3,4 mld dolarów. Kwota ta obejmuje także szereg inwestycji w infrastrukturę przemysłową stoczni w Vancouver. Projekt budowy dwóch okrętów zaopatrzeniowych stanowi kluczowy element Kanadyjskiej Narodowej Strategii Stoczniowej, który zakłada przeznaczenie ok. 38 mld dolarów kanadyjskich na budowę nowych okrętów różnego typu dla marynarki wojennej w krajowych stoczniach.
Jednostki typu Protecteur mają być zdolne do realizacji zadań w skali globalnej. Najważniejsze z nich to dostawa paliwa, amunicji oraz zaopatrzenia, a także przewożenie wojskowych ładunków cargo, reagowanie na zagrożenia dla środowiska naturalnego. Na okrętach będą się znajdowały szpitale oraz lądowiska dla śmigłowców.
Trójwspółrzędny radar morski Sea Giraffe AMB to jeden z hitów eksportowych szwedzkiego koncernu Saab. Radiolokatory pracują w paśmie C i umożliwiają obserwację dookólną na dystansie 180 km. Radary tego typu zostały wyeksportowane do ponad 30 krajów świata. Wykorzystuje je m.in. marynarka wojenna Stanów Zjednoczonych oraz amerykańska straż wybrzeża. Dziś radary z rodziny Sea Giraffe AMB pracują na pięciu typach amerykańskich okrętów, w tym na jednostkach Littoral Combat Ship typu Independence. Jak ostatnio pisaliśmy, koncern Saab spodziewa się, że w ciągu najbliższej dekady US Navy kupi jeszcze 70 radiolokatorów.
W radary Sea Giraffe AMB wyposażone są również okręty rakietowe typu Orkan, służące w Marynarce Wojennej RP.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.