Przyczyny kolizji chińskiego Ceres 1 z Hafnia Nile wciąż niejasne

Malezyjscy urzędnicy podali pierwsze szczegóły dotyczące incydentu z 19 lipca, w którym doszło do kolizji między Hafnia Nile a chińskim VLCC Ceres 1. Rewidując wcześniejsze oświadczenia, które sugerowały, że chiński statek próbował uciec po pożarze, stwierdzili, że Ceres 1 był zakotwiczony i dryfował.

Według wstępnej oceny, tankowiec Ceres 1, zarejestrowany na Wyspach Świętego Tomasza, stał na kotwicy w pobliżu wschodniego krańca Cieśniny Singapurskiej, około 25 mil morskich na północny wschód od Malezji. Informacje wskazują, że Ceres 1 zakotwiczył z powodu problemów technicznych oraz że miał trudności z komunikacją i nawigacją.

Szczegóły nie zostały doprecyzowane, jednak Hafnia Nile, którego sygnał AIS wskazywał na prędkość 14 węzłów, próbował ominąć Ceres 1, lecz manewr się nie powiódł. Lewa burta tankowca uderzyła w bulwiasty dziób prawej burty chińskiego statku. W wyniku uderzenia na obu jednostkach wybuchł pożar, a Maritime Malaysia poinformowała, że łańcuch kotwiczny po prawej stronie Ceres 1 został przerwany.

Początkowo malezyjskie władze twierdziły, że chińska jednostka opuściła obszar przy pomocy dwóch holowników. Jednak później poinformowano, że operatorzy statku wyjaśnili, że holowniki były tam, aby schłodzić Ceres 1 i pomóc w gaszeniu pożaru. Holowniki nie były wystarczająco silne, by powstrzymać statek przed dryfowaniem, co spowodowało, że później odnaleziono go około 20 mil morskich od miejsca zdarzenia. Raporty wskazują, że silnik tankowca „nie był w pełni sprawny”, co sprawiło, że statek został zniesiony przez prąd.

Według doniesień, Ceres 1 działał we flocie cieni, aby uniknąć sankcji naftowych. Raporty sugerują, że jednostka przewoziła irańską ropę i dokonywała transferów między statkami, aby ukryć pochodzenie ładunku. Statek miał również wyłączać i fałszować sygnały AIS, a kwestie własności statku pozostają niejasne.

W momencie wypadku Ceres 1 nie był zabunkrowany, jednak Hafnia Nile przewoził 300 000 baryłek nafty. Uważa się, że ładunek nie został uszkodzony, a plama oleju wokół statku pochodzi ze zbiornika bunkrowego uszkodzonego w wyniku kolizji.

Dyrektor generalny Departamentu Morskiego Malezji, Mohamad Halim Ahmed, poinformował, że jednostka Hafnia Nile jest „poważnie nadpalony, jego nadbudówka została naruszona, ale ładunek jest nienaruszony”. „Naszym priorytetem jest zapewnienie, żeby jednostka utrzymywała się na powierzchni i mogła być bezpiecznie odholowana”.

Oba statki pozostają zatrzymane przez Maritime Malaysia. Wyznaczono ratowników dla Hafnia Nile, a wokół statku umieszczono wysięgnik zabezpieczający. Trwają negocjacje z zarządcami Ceres 1 w sprawie wyznaczenia ratowników.

Autor: JB

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.

    Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle

    Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.

    Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania

    Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.

    W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.