Druga piątka korwet typu K130 została zamówiona pod presją pilnej potrzeby operacyjnej w obliczu kilkukrotnego opóźniania ambitnego programu budowy „wielozadaniowych okrętów bojowych” – dużych fregat – MKS180 (Mehrzweckkampfschiff Klasse 180). Korwety pierwszej serii są bardzo intensywnie eksploatowane, w tym na misjach międzynarodowych, np. Atalanta. Zgodnie z założeniami poczynionymi już na początku obecnego stulecia, jednostki tej klasy miały zastąpić zimnowojenne ścigacze torpedowo-rakietowe (Schnellbooty), ale do 2013 roku udało się wprowadzić do służby tylko pięć tych okrętów. W przypadku zaangażowanej „misyjnie” Deutsche Marine okazało się to liczbą niewystarczającą, szczególnie przy braku decyzji o produkcji MKS180 i opóźnieniu wdrożenia fregat typu F125 Baden-Württemberg.
[powiazane1]
W kwietniu 2018 roku Ministerstwo Obrony w Berlinie ogłosiło, że program zrealizuje konsorcjum czterech stoczni ARGE K130 należących do spółek Lürssen, thyssenkrupp Marine Systems (tkMS) i German Naval Yards (GNY). Schemat budowy nowej piątki wyglądać będzie następująco: w zakładzie Lürssena w Lemwerder koło Bremy powstaną bloki dziobowe do dwóch pierwszych jednostek, podczas gdy do kolejnej trójki zbuduje je GNY w Kilonii. Bloki rufowe całej piątki powstaną z kolei w stoczni Lürssena Peenewerft w Wolgaście. Końcowy montaż i wyposażenie wszystkich okrętów nastąpi w Blohm+Voss w Hamburgu, również należącej do Lürssena. Kolejne konsorcjum – FüWES K130 (Atlas Elektronik i Thales Deutschland) dostarczy systemy walki korwet oraz wyposażenie centrum szkoleniowego w Wilhelmshaven. Budowę Köln rozpoczęto od cięcia blach, które zainicjowano 7 lutego bieżącego roku.
Zanim doszło do położenia stępki tego okrętu, poddostawcy systemów do korwet K130 drugiej serii rozpoczęli zakupy. W sierpniu ubiegłego roku niemiecki Diehl Defence zawarł umowę wartości 18,1 mln dolarów ze szwedzkim Saabem na dostawę systemów do pocisków przeciwokrętowcyh RBS-15 Mk3 do omawianych korwet. Chodzi o systemy planowania misji MEPS i stelaże pojemników transportowo-startowych oraz towarzyszące wyposażenie. Dostawy będą zrealizowane w latach 2019-2024. Samych rakiet na razie nie zakupiono. Diehl Defence zajmuje się ich montażem końcowym z podzespołów dostarczanych przez Saaba. Stamtąd też pochodzą pociski, w które są uzbrojone nasze Orkany.
Ponadto w tym samym miesiącu BAAINBw (Federalne Biuro ds. Wyposażenia, Technik Informatycznych i Eksploatacji Sił Zbrojnych) podpisało kontrakt z niemiecką firmą Elektroniksystem- und Logistik na dostawę wiropłatów bezzałogowych V-200 produkowanych przez szwajcarsko-szwedzką spółkę UMS Skeldar. Obejmuje on dostawę pary V-200, ich integrację z systemami okrętowymi, części zamienne i szkolenie operatorów. Śmigłowce te wprowadzą nową jakość do Deutsche Marine, która dotąd tylko testowała podobne rozwiązania. Maszyny mają byś przekazane do końca bieżącego roku.
[powiazane2]
31 października 2018 roku BAAINBw zakontraktowało we włoskim koncernie Leonardo dostawę siedmiu 76 mm L/62 armat automatycznych OTO Melara Super Rapido. Pięć z nich posłuży do uzbrojenia jednostek typu K130 drugiej serii. Pozostałe trafią do Marinetechnikschule w Parow i być może zastąpią wyeksploatowane działa na okrętach pierwszej serii, które uzbrojono w armaty Compatto zdjęte z wycofywanych Schnellbootów. Umowa obejmuje też części zapasowe i szkolenie obsługi. W ten sposób Deutsche Marine będzie eksploatowała na swoich okrętach cztery systemy artyleryjskie i strzeleckie tego producenta: 76 mm armaty Compatto i Super Rapido, 127 mm Lightweight/Vulcano i 12,7 mm Hitrole NT.
Dla Lürssena kontrakt na korwety ma duże znaczenie. Koncern ma problemy z wywiązaniem się z realizacją zamówienia na fregaty typu F125. Ponadto jego stocznia w Wolgaście podjęła budowę serii 15 sztuk 40-metrowych patrolowców typu FPB 38 i dwóch większych, 60-metrowych dla Straży Granicznej Arabii Saudyjskiej. Niestety, zamiast szybkiej produkcji prostych konstrukcyjnie jednostek, firma boryka się z sankcjami i polityczną nagonką związanymi z dostawą sprzętu militarnego do kraju oskarżanego o łamanie praw człowieka, które jeszcze nasiliły się po zabójstwie saudyjskiego dziennikarza Dżamala Chaszodżdżiego, jesienią ubiegłego roku.
Biorąc pod uwagę, że druga seria korwet typu K130 jest w zasadzie tożsama technicznie z protoplastami, ich budowa powinna postępować zgodnie z harmonogramem. Köln, Emden, Karlsruhe, Augsburg i Lübeck mają wchodzić do służby w latach 2022-2026.
Podpis: kb