Jeśli chodzi o energię, Avedøre jest najlepiej znane z budowy dużej elektrociepłowni Ørsted zasilanej biomasą. W przyszłości obszar ten może stać się domem dla więcej niż tylko produkcji ciepła i energii. Stało się to jasne, gdy Program Rozwoju i Demonstracji Technologii Energetycznych (EUDP) w ramach Duńskiej Agencji Energii postanowił wesprzeć projekt H2RES, w którym Ørsted jest wiodącym partnerem.
Wraz z partnerami Everfuel Europe A / S, NEL Hydrogen A / S, GreenHydrogen A / S, DSV Panalpina A / S, Hydrogen Denmark i Energinet Elsystemansvar A / S, Ørsted otrzymało 34,6 mln DKK na budowę elektrolizy o mocy 2 MW instalacji z dodatkowym zasobnikiem wodoru. Elektrownia będzie wykorzystywać energię elektryczną z morskich turbin wiatrowych do produkcji odnawialnego wodoru dla autobusów, ciężarówek i potencjalnie taksówek.
Oczekuje się, że dzienna produkcja wodoru wyniesie około 600 kg, co wystarczy, aby zasilić 20-30 autobusów, a jednocześnie umożliwić przetestowanie jego wykorzystania w ciężarówkach i taksówkach. Środki finansowe przyznane na projekt H2RES są największe spośród 53 projektów, które otrzymały finansowanie z EUDP w drugim zaproszeniu do składania wniosków w 2019 r.
Wodór jest szeroko stosowany w przemyśle ciężkim w Europie, ale jest wytwarzany głównie przez konwersję paliw kopalnych w procesie, który emituje duże ilości gazów cieplarnianych. Wodór można również wytwarzać za pomocą elektrolizy, procesu, w którym energia elektryczna jest wykorzystywana do podziału wody na wodór i tlen. Jeśli energia wykorzystywana do elektrolizy pochodzi z odnawialnych źródeł energii, wytwarzany wodór będzie odnawialny. Dlatego projekt H2RES, na który Ørsted i partnerzy właśnie otrzymali fundusze, będzie wykorzystywał energię bezpośrednio z dwóch morskich turbin wiatrowych o mocy 3,6 MW w elektrowni Avedøre. Ponadto elektrolizę można uruchamiać elastycznie, pomagając w ten sposób zapewnić elastyczne wykorzystanie zmiennego wytwarzania energii z morskich turbin wiatrowych.
Anders Nordstrøm, wiceprezes i dyrektor ds. Działalności wodorowej w Ørsted:
„Odnawialny wodór może potencjalnie stanowić kamień węgielny ambicji Danii w zakresie ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o 70 proc. w 2030 r. Oraz przejścia do świata opartego wyłącznie na zielonej energii. Ciężki transport drogowy jest jednym z sektorów, który można uczynić bardziej ekologicznym. Wodór odnawialny jest obecnie droższy niż wodór wytwarzany z gazu lub węgla. Dlatego ważne jest, abyśmy byli w stanie zademonstrować technologię i zebrać doświadczenie, które umożliwi zwiększenie skali technologii i uczynić ją bardziej wydajną, abyśmy mogli wytwarzać odnawialny wodór po cenie, która może konkurować z ceną alternatywnych paliw kopalnych ”.
Jacob Krogsgaard, CEO, Everfuel:
„Zainteresowanie ekologicznym paliwem zeroemisyjnym jest ogromne, szczególnie na obszarze Kopenhagi. Wodór produkowany na nadwyżce energii odnawialnej daje nam możliwość produkcji w 100 proc. ekologicznego, wolnego od zanieczyszczeń paliwa. Energia może być przechowywana, dystrybuowana i elastycznie wykorzystywana bez konieczności dalszych znacznych inwestycji w nową infrastrukturę elektryczną do transportu ciężkiego, na przykład w środowisku miejskim. Everfuel odpowiada za dystrybucję wodoru odnawialnego, w tym za tworzenie stacji wodorowych dla właścicieli i operatorów pojazdów bezemisyjnych. ”
Jon André Løkke, CEO, Nel ASA:
„Dania jest światowym liderem w dziedzinie energii odnawialnej i zajmuje wiodącą pozycję na drodze do tego, aby odnawialny wodór był preferowanym źródłem energii w transporcie ciężkim. Realizacja projektu H2RES będzie ważnym krokiem w kierunku rozwoju ogólnokrajowego infrastruktury odnawialnego wodoru i cieszymy się na współpracę z firmą Ørsted i partnerami H2RES nad tym i przyszłymi projektami. ”
Niels-Arne Baden, CEO Green Hydrogen A / S:
„To dla nas bardzo ważny projekt i nie możemy się doczekać współpracy. Ørsted jest liderem branży wiatrowej do konkretnego wykorzystania wodoru. Projekt da GreenHydrogen cenne doświadczenie i wyjątkową podstawę do dalszego rozwoju naszych elektrolizy, aby sprostać wymaganiom przemysłu wiatrowego, który będzie jednym z największych graczy w dziedzinie wodoru w zakresie magazynowania energii. ”
Tejs Laustsen Jensen, CEO Hydrogen Dania:
„Integracja energii pochodzącej z morskiego wiatru z ciężkim transportem jest głównym wyzwaniem w zielonej transformacji. Dzięki H2RES będziemy mogli przetestować, w jaki sposób wodór i morski wiatr mogą najlepiej się uzupełniać. Sektor transportowy i kolektywny system energetyczny to bardzo ważny krok dla wodoru jako kluczowej technologii w zielonej transformacji ”.
Źródło: Ørsted