Norweski koncern zbrojeniowy Kongsberg wraz ze swoją chorwacką filią KONGSBERG NAVIS, Salt Ship Design AS oraz chorwackim personelem Kongsberg Maritime przygotowują ofertę w zakresie dostaw OPV projektu VANGUARD dla państw południowej Europy w basenie Morza Śródziemnego.
Podstawą oferty budowy patrolowców pełnomorskich ma być wielozadaniowy okręt projektu VANGUARD, który mógłby zostać zaproponowany przez Norwegów w przyszłych programach zakupu pełnomorskich okrętów patrolowych.
Projekt VANGUARD dzięki konstrukcji pozwalającej na łatwą adaptację okrętu do różnych zadań, pozwala na zaoferowanie nowoczesnego systemu nadzoru i ochrony wód terytorialnych. Oprócz możliwości zaimplementowania na jednostce różnorodnego wyposażenia, które czyni z niej efektywny system operacyjny, OPV tego typu ma szeroko wykorzystywać bezzałogowce latające UAV i nawodne USV, działające w trybie załogowym, zdalnym lub autonomicznym.
Posiadana przez okręt wydzielona przestrzeń, na śródokręciu, będąca nie tylko hangarem dla śmigłowca i bezzałogowców, ale i szybko rekonfigurowalną przestrzenią misyjną, ma umożliwiać dostosowanie okrętu do zadań w ciągu kilku godzin. Okręt został zaprojektowany do startu i powrotu organicznych maszyn przy wysokich stanach morza. Wyposażenie misyjne wykorzystuje kontenery ISO.
Główne cechy OPV VANGUARD to według Kongsberg’a zdolność do kontrolowania obszaru dwukrotnie większego niż jest to możliwe z wykorzystaniem konwencjonalnych OPV.
Okręt miałby być zbudowany zgodnie z najwyższymi cywilnymi standardami IMO, z zastosowaniem wojskowych standardów w zakresie uzbrojenia i łączności. Takie założenia powinny pozwolić na redukcję kosztów zakupu i eksploatacji okrętu, szacowane na około 50% kosztów wymaganych przy zastosowaniu typowych rozwiązań militarnych.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.