Malbork rozwija turystykę wodną na Nogacie dzięki funduszom europejskim

Miasto Malbork planuje rozbudowę infrastruktury turystycznej na rzece Nogat, korzystając z funduszy europejskich. Celem jest zwiększenie atrakcyjności regionu dla turystów wodnych poprzez rozbudowę przystani i innych udogodnień.

Fundusze europejskie na rozwój turystyki wodnej

Malbork, pragnąc wykorzystać swój potencjał turystyczny, stawia na rozwój infrastruktury wodnej na rzece Nogat. Inwestycje będą możliwe dzięki wsparciu z funduszy europejskich, po które miasto planuje sięgnąć. Przewidywana jest rozbudowa istniejących przystani oraz budowa nowych, co ma przyciągnąć więcej turystów oraz żeglarzy.

Plany inwestycyjne Malborka

Władze regionu Pomorza kontynuują rozwój Pomorskich Szlaków Kajakowych i sieci przystani żeglarskich w ramach Pętli Żuławskiej, Zatoki Gdańskiej oraz Morza Bałtyckiego. Projekty te są realizowane z udziałem funduszy europejskich. Jak przypomniał Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego, wcześniejsze inwestycje przyniosły znaczące rezultaty, w tym 1200 km oznakowanych szlaków kajakowych oraz 233 nowe lub zmodernizowane obiekty dla kajakarzy.

Jak podaje Dziennik Bałtycki, na cel rozwoju turystyki z programu Funduszy Europejskich dla Pomorza 2021-2027 przeznaczono 100 mln zł. Po trudnych negocjacjach Komisja Europejska zgodziła się na realizację projektów typowo turystycznych.

Nowe przystanie żeglarskie i kajakowe

Podczas konferencji w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego w Gdańsku, Malborski burmistrz Marek Charzewski zaznaczył, że miasto planuje dalsze inwestycje w infrastrukturę turystyczną na Nogacie. Rozważane są m.in. rozbudowa mariny w parku, przystani kajakowej na kąpielisku oraz budowa nowej przystani kajakowej w okolicach mostu.

Wpływ inwestycji na lokalną turystykę

Jednym z głównych projektów jest rozbudowa przystani w parku, która obecnie boryka się z problemem braku miejsc do cumowania oraz niewystarczającym zapleczem sanitarnym. Marek Charzewski podkreślił, że coraz więcej żaglówek przypływa do Malborka, a rozwój infrastruktury wodnej może przyczynić się do zmniejszenia ruchu samochodowego w mieście.

Zrównoważony rozwój i ochrona środowiska

Malborskie plany wpisują się w założenia pomorskich programów, które kładą nacisk na maksymalną dostępność dla wszystkich oraz minimalizację negatywnego wpływu turystyki na środowisko naturalne. Jan Szymański, dyrektor Departamentu Programów Regionalnych UMWP w Gdańsku, zaznaczył, że projekty powinny również ograniczać natężenie ruchu samochodowego.

Ostateczne decyzje dotyczące inwestycji będą zależeć od poziomu dofinansowania, jednak wstępna ocena projektów Malborka jest pozytywna. Nabór projektów planowany jest na czwarty kwartał 2025 roku, co daje czas na dopracowanie szczegółów przyszłych inwestycji.

Malbork aktywnie rozwija turystykę wodną na Nogacie, korzystając z funduszy europejskich. Rozbudowa przystani i infrastruktury przyciągnie więcej turystów i żeglarzy, co wpłynie na rozwój regionu. Inwestycje te są zgodne z założeniami pomorskich programów, które promują dostępność i ochronę środowiska.

Autor: Marta Rogin

Galeria

https://portalstoczniowy.pl/category/turystyka-morska/

Powiązane treści:

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

    Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

    W PGZ Stoczni Wojennej odbyła się dziś uroczystość położenia stępki pod drugą fregatę programu Miecznik – przyszłą ORP Burzę. Zakończenie etapu montażu stępki bazowej oznacza formalne rozpoczęcie budowy całego kadłuba okrętu. 

    W ceremonii uczestniczyli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Konrad Gołota oraz przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia, Dowództwa Marynarki Wojennej RP i partnerów programu. Tradycyjne wspawanie okolicznościowego medalu w konstrukcję stępki symbolicznie otworzyło zasadniczą fazę budowy kadłuba drugiej fregaty.

    Program Miecznik jako sprawdzian możliwości polskiego przemysłu okrętowego

    Położenie stępki pod Burzę potwierdza, że PGZ Stocznia Wojenna konsekwentnie i zgodnie z harmonogramem realizuje kolejne etapy programu Miecznik. Pierwsza fregata – Wicher – znajduje się już w zaawansowanej fazie montażu kadłuba, natomiast rozpoczęcie budowy drugiej jednostki pokazuje, że stocznia jest gotowa do równoległej realizacji zadań o najwyższym stopniu złożoności.

    Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna

    Stępka pod Burzę już na swoim miejscu / Portal Stoczniowy
    Fot. PGZ Stocznia Wojenna

    Program  Miecznik jest największym wyzwaniem w historii współczesnego polskiego przemysłu okrętowego oraz potwierdzeniem zdolności krajowych zakładów stoczniowych do realizacji przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa naszego państwa. Każdy kolejny etap jego realizacji przybliża moment przekazania Marynarce Wojennej RP nowoczesnych wielozadaniowych fregat.

    Miecznik – trzy nowe fregaty dla polskiej floty

    Program Miecznik obejmuje budowę trzech fregat wielozadaniowych: WicherBurza i Huragan. Jednostki te w perspektywie najbliższych lat przejmą zadania realizowane obecnie przez fregaty ORP Gen. K. Pułaski oraz ORP Gen. T. Kościuszko, zapewniając Marynarce Wojennej RP nowoczesne platformy zdolne do prowadzenia działań w środowisku wielodomenowym.

    Stępka pod Burzę już na swoim miejscu / Portal Stoczniowy
    Fot. PGZ Stocznia Wojenna

    Po zakończeniu uroczystości zaproszeni goście odwiedzili Halę Kadłubową PGZ Stoczni Wojennej, gdzie prowadzone są intensywne prace przy budowie pierwszej fregaty programu Miecznik – przyszłego ORP Wichra.

    Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza” / Portal Stoczniowy
    Fot. PGZ Stocznia Wojenna

    Podstawowe parametry fregat Miecznik

    Wielozadaniowe fregaty Miecznik to jednostki, które po zakończeniu budowy osiągną długość całkowitą około 138 metrów oraz maksymalną szerokość sięgającą 20 metrów. Wyporność maksymalna, liczona wraz z pełnym wyposażeniem i poszyciem, wyniesie około 7 tysięcy ton. Okręty zaprojektowano z myślą o prowadzeniu długotrwałych działań na morzu – ich autonomiczność szacowana jest na około 8 tysięcy mil morskich, przy prędkości maksymalnej dochodzącej do 28 węzłów.

    Napęd dla przyszłych Mieczników zapewnią cztery wysokoprężne silniki tłokowe pracujące w układzie CODAD, co gwarantuje właściwą manewrowość oraz efektywność eksploatacyjną jednostek. Stała załoga fregaty liczyć będzie około 120 marynarzy, z możliwością przyjęcia dodatkowo blisko 60 osób personelu, w zależności od charakteru realizowanych zadań.

    Źródło: PGZ Stocznia Wojenna