Port Gdańsk na drugim miejscu w rankingu portów bałtyckich 
Opublikowane:
20 kwietnia, 2022
Największy polski port w I kwartale 2022 roku wyprzedził dwa porty rosyjskie (Port Primorsk i St. Petersburg), plasując się tym samym na drugim miejscu w rankingu portów bałtyckich pod względem przeładunków ogółem.
Port Gdańsk od początku 2022 roku notuje bardzo dobre wyniki w większości grup ładunkowych, osiągając dodatnią dynamikę (kwartał do kwartału) +11,3 proc. W pierwszym kwartale br. w Porcie Gdańsk przeładowano 14,8 mlnton towarów – co stanowi wzrost o 11,3 proc. w stosunku do analogicznego okresu ub.r. Nadal najliczniejszą grupą ładunkową jest drobnica – ok. 6 mln ton (co stanowi wzrost o 2 proc.). Na drugim miejscu są paliwa płynne, które zanotowały wzrost o 25,7 proc. osiągając wynik 5,7 mln t. Na plusie jest też węgiel, którego przeładowano ponad 1,6 mln t. Wzrost zanotowały też kontenery (+ 9 proc.), pasażerowie (+12,3 proc.), ładunki Ro-Ro (+19,6 proc.). W I kwartale 2022 roku, rekord należał do drewna – przeładowano go o 35 proc. więcej w porównaniu do I kwartału 2021 roku. Spadki zanotowało zboże i inne ładunki masowe.
Naszym podstawowym zadaniem, które konsekwentnie realizujemy jest modernizacja infrastruktury portowej. Finalizujemy kluczowe projekty związane z infrastrukturą dostępową zarówno od strony wody, jak i lądu. Robimy to z myślą, o naszych obecnych, jak i przyszłych partnerach handlowych. Dzięki tym działaniom Port w Gdańsku jest dziś liderem na Bałtyku. Udowadniamy to, stale rosnącymi przeładunkami. W tym roku szacujemy wynik na poziomie 55 mln ton. Jeżeli zrealizujemy nasze cele, które wyznaczyliśmy sobie na ten rok, to mamy szansę nawet na jeszcze wyższy wynik. Jednak musimy pamiętać, że planowanie w dzisiejszej sytuacji geopolitycznej jest dużo bardziej utrudnione i należy brać pod uwagę wiele scenariuszy.
Prezes Portu Gdańsk Łukasz Grenke
Obecnie Port Gdańsk obsługuje 21 regularnych połączeń morskich. Oprócz Europy, stałymi kierunkami obrotu towarów są USA, Ameryka Środkowa i Południowa oraz Azja. W ramach oferowanych połączeń oceanicznych (aliansów: 2M i Ocean Alliance) jest jedynym bałtyckim portem, który obsługuje bezpośrednie połączenia kontenerowe z Chinami. Do Portu zawijają największe transoceaniczne jednostki świata, wymagające głębokowodnych nabrzeży. Już z racji walorów geograficznych jest jednym z kluczowych punktów na logistycznej mapie świata, jednym z głównych ogniw Transeuropejskiego Korytarza Transportowego nr VI, który łączy kraje Skandynawii z państwami położonymi nad Morzem Adriatyckim. Port Gdańsk jest bramą dla towarów importowanych i eksportowanych przez przedsiębiorstwa Europy Środkowo – Wschodniej.
I miejsce Port Ust Ługa 26,1 mln ton +2,3%
II miejsce Port Gdańsk 14,802 mln ton +11,3%
III miejsce Port Primorsk 14,766 mln ton +17%
IV miejsce St. Petersburg 12,668 mln ton -12%
Dodatkowo, Port Gdańsk po I kwartale 2022 utrzymuje pierwsze miejsce w przeładunku kontenerów na Bałtyku.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.