Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

22 marca br. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA wraz z wykonawcą robót Korporacją Budowlaną Doraco zorganizowali specjalną konferencję prasową, na której poinformowano o postępach prac realizowanych w ramach inwestycji.
W spotkaniu wzięli udział zaproszeni goście, w tym poseł na Sejm RP Leszek Dobrzyński oraz wojewoda zachodniopomorski Zbigniew Bogucki. Prace w ramach projektu obejmują przebudowę najbardziej wykorzystywanych nabrzeży w miejscu przeładunków masowych, takich jak nabrzeża Katowickiego i Chorzowskiego, oraz przebudowę nabrzeży Chorzowskie-Uskok i Gliwickie-Uskok.
Poprawa dostępu do Portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego to jeden z flagowych projektów inwestycyjnych, które realizuje Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA.
Głównym celem projektu jest zwiększenie możliwości portu w zakresie obsługi ładunków drobnicowych i masowych, a także podniesienie konkurencyjności portu poprzez zwiększenie dostępu dla statków handlowych o większym tonażu niż obecnie. Projekt ten przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności portu i jego pozycji na rynku.
W ramach projektu przewidziano również zalądowianie Basenu Noteckiego i budowę Nabrzeża Zamykającego, a także budowę Nabrzeża Dąbrowieckiego wraz z przystanią dalbową długości niemalże 290 m, obudowę narożników Wysp Ostrów Mieleński i Mieleńska Łąka oraz pogłębienie akwenu Basenu Kaszubskiego do głębokości 12,5 m. Prace w ramach projektu są już mocno zaawansowane. Na nabrzeżach Dąbrowieckim oraz Gliwickim-Uskok roboty wykonano w niemal 100 procentach.
Całkowicie zamknięty jest Basen Notecki, a na nabrzeżu Chorzowskim oraz Chorzowskim-Uskok trwają roboty kafarowe, palowe, zbrojarskie oraz betonowanie. Prace na tych dwóch nabrzeżach mają zakończyć się w IV kwartale 2023 roku. Na sekcjach 10-13 nabrzeża Chorzowskiego wykonano już niemalże wszystkie asortymenty robót, a trwają ostatnie prace związane z wykonaniem nawierzchni kolejowo-drogowej. Na nabrzeżu Katowickim pogrążona została palność wymiarowa na sekcjach 1-6, a na sekcjach 7-8 trwają prace związane z montażem urządzeń hydraulicznych. Na nabrzeżu Zamykającym wykonano już niemalże w 100 procentach prace związane z sekcjami 2-3, a na sekcji 1 trwają prace związane z betonowaniem. Wszystkie prace związane z projektem są realizowane zgodnie z harmonogramem i budżetem.
Realizacja projektu poprawy dostępu do Portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego ma duże znaczenie dla rozwoju gospodarczego regionu i całego kraju. Dzięki temu projektowi Port w Szczecinie zwiększy swoje możliwości w zakresie obsługi ładunków i podniesie swoją konkurencyjność na rynku. Ponadto, realizacja inwestycji przyczyni się do zwiększenia zatrudnienia oraz rozwoju infrastruktury transportowej w regionie.
Źródło: ZMPSiŚ


Na budowanej na Bałtyku farmie wiatrowej Baltic Power zamontowano kolejne turbiny o mocy 15 MW, w tym pierwsze trzy z gondolami wyprodukowanymi w szczecińskiej fabryce Vestas. To przełomowy moment, bo po raz pierwszy elementy tej skali – kluczowe dla turbin offshore – budowane w naszym kraju.
W artykule
Baltic Power to wspólna inwestycja ORLENU i Northland Power, jednocześnie najbardziej zaawansowany projekt morskiej energetyki wiatrowej w polskiej strefie Bałtyku. Pierwsze megawatogodziny mają trafić do sieci w 2026 roku. Według inwestora farma będzie w stanie pokryć około 3 proc. krajowego zapotrzebowania na energię.
Jesteśmy zdeterminowani, by już w przyszłym roku z naszej pierwszej morskiej farmy wiatrowej Baltic Power popłynęła energia elektryczna, która pokryje nawet 3 proc. krajowego zapotrzebowania. Trwa kluczowy etap inwestycji, w którym zaawansowane prace odbywają się na morzu. Instalujemy pierwsze turbiny wiatrowe, do których część gondoli wyprodukowano w polskiej fabryce, w Szczecinie. Konsekwentnie dążymy do tego, by maksymalnie wykorzystać potencjał lokalnych dostawców. Morskie farmy wiatrowe stają się nie tylko impulsem dla rozwoju Pomorza, ale też budowy nowego, perspektywicznego sektora polskiego przemysłu.
Ireneusz Fąfara, Prezes Zarządu ORLEN
Turbiny osiągają ponad 250 m wysokości wraz z fundamentami, a średnica koła zakreślanego przez łopaty przekracza powierzchnię sześciu boisk piłkarskich. Część konstrukcji – jak górne segmenty wież – wykonano ze stali z recyklingu, co pozwoliło obniżyć ślad węglowy nawet o 10 proc.
🔗 Czytaj więcej: Prace na morskiej farmie wiatrowej Baltic Power nabierają tempa
Do projektu szeroko włącza się polski przemysł. Oprócz gondol z Vestas, w kraju powstają elementy morskich stacji elektroenergetycznych, kable lądowe oraz konstrukcje przejściowe. Polskie firmy odpowiadają także za bazę serwisową w Łebie i stację elektroenergetyczną w gminie Choczewo.

Baltic Power ma produkować do 4 TWh energii rocznie. Farma zajmuje 130 km² i znajduje się 23 km od brzegu, na wysokości Łeby i Choczewa. Według zapowiedzi inwestorów ma stać się wzorcowym projektem dla kolejnych inwestycji offshore w polskiej części Bałtyku.
Źródło: Baltic Power