Port w Szczecinie zwiększa swoje możliwości dzięki nowym nabrzeżom
Opublikowane:
22 marca, 2023
22 marca br. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA wraz z wykonawcą robót Korporacją Budowlaną Doraco zorganizowali specjalną konferencję prasową, na której poinformowano o postępach prac realizowanych w ramach inwestycji.
W spotkaniu wzięli udział zaproszeni goście, w tym poseł na Sejm RP Leszek Dobrzyński oraz wojewoda zachodniopomorski Zbigniew Bogucki. Prace w ramach projektu obejmują przebudowę najbardziej wykorzystywanych nabrzeży w miejscu przeładunków masowych, takich jak nabrzeża Katowickiego i Chorzowskiego, oraz przebudowę nabrzeży Chorzowskie-Uskok i Gliwickie-Uskok.
Poprawa dostępu do Portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego to jeden z flagowych projektów inwestycyjnych, które realizuje Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA.
Głównym celem projektu jest zwiększenie możliwości portu w zakresie obsługi ładunków drobnicowych i masowych, a także podniesienie konkurencyjności portu poprzez zwiększenie dostępu dla statków handlowych o większym tonażu niż obecnie. Projekt ten przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności portu i jego pozycji na rynku.
W ramach projektu przewidziano również zalądowianie Basenu Noteckiego i budowę Nabrzeża Zamykającego, a także budowę Nabrzeża Dąbrowieckiego wraz z przystanią dalbową długości niemalże 290 m, obudowę narożników Wysp Ostrów Mieleński i Mieleńska Łąka oraz pogłębienie akwenu Basenu Kaszubskiego do głębokości 12,5 m. Prace w ramach projektu są już mocno zaawansowane. Na nabrzeżach Dąbrowieckim oraz Gliwickim-Uskok roboty wykonano w niemal 100 procentach.
Całkowicie zamknięty jest Basen Notecki, a na nabrzeżu Chorzowskim oraz Chorzowskim-Uskok trwają roboty kafarowe, palowe, zbrojarskie oraz betonowanie. Prace na tych dwóch nabrzeżach mają zakończyć się w IV kwartale 2023 roku. Na sekcjach 10-13 nabrzeża Chorzowskiego wykonano już niemalże wszystkie asortymenty robót, a trwają ostatnie prace związane z wykonaniem nawierzchni kolejowo-drogowej. Na nabrzeżu Katowickim pogrążona została palność wymiarowa na sekcjach 1-6, a na sekcjach 7-8 trwają prace związane z montażem urządzeń hydraulicznych. Na nabrzeżu Zamykającym wykonano już niemalże w 100 procentach prace związane z sekcjami 2-3, a na sekcji 1 trwają prace związane z betonowaniem. Wszystkie prace związane z projektem są realizowane zgodnie z harmonogramem i budżetem.
Realizacja projektu poprawy dostępu do Portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego ma duże znaczenie dla rozwoju gospodarczego regionu i całego kraju. Dzięki temu projektowi Port w Szczecinie zwiększy swoje możliwości w zakresie obsługi ładunków i podniesie swoją konkurencyjność na rynku. Ponadto, realizacja inwestycji przyczyni się do zwiększenia zatrudnienia oraz rozwoju infrastruktury transportowej w regionie.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.