Bank Światowy i IHS Markit opublikowały nowy globalny raport ws. wydajności portów kontenerowych (CPPI), w którym Yokohama uplasowała się przed saudyjskim King Abdullah Port oraz chińskim Qingdao.
Z informacji Yokohama Port Corporation wynika, że w 2019 r. port obsłużył ponad 32 tys. statków o łącznym tonażu ok. 300 mln ton. Przepływ ładunków kontenerowych w porcie wyniósł 2,9 mln TEU.
W raporcie azjatyckie porty kontenerowe zajmują większość czołowych pozycji i mają najsilniejszy wpływ na rynek światowy.
Chociaż Algeciras zajmuje czołowe miejsce wśród portów europejskich, to i tak plasuje się na 10 miejscu w rankingu. Lazaro Cardenas w Meksyku znajduje się na 25 miejscu w obu Amerykach. Colombo na Sri Lance z Azji Południowej, zajmuje 17 miejsce na liście.
Wśród portów północnoamerykańskich tylko port Halifax w Kanadzie znalazł się w pierwszej pięćdziesiątce listy. Najwyżej sklasyfikowanym portem afrykańskim jest Dżibuti, na 61 pozycji.
CPPI w unikalny sposób porównuje operacje portów kontenerowych w skali globalnej w celu wykrycia słabych punktów i perspektyw rozwoju portowych terminali kontenerowych.
Poprzez pomiar i standaryzację różnej wielkości statków i ruchu kontenerów dla każdej operacji, raport klasyfikuje porty w oparciu o różne wskaźniki, czyniąc ocenę wydajności porównywalną na całym świecie. Jest on uzależniony od całkowitej liczby godzin portowych potrzebnych na jedno zawinięcie statku i liczonych jako czas, jaki upływa od momentu przybycia statku do portu do momentu opuszczenia nabrzeża po zakończeniu wymiany ładunku.
„Budowa wysokiej jakości i wydajnej infrastruktury portów kontenerowych ma decydujące znaczenie zarówno dla krajów wschodzących, jak i rozwiniętych, które dążą do realizacji konkurencyjnych strategii rozwoju opartych na eksporcie” – oświadczył Martin Humphreys, główny ekonomista Banku Światowego ds. transportu.
Z jednej strony najlepsze, najwydajniejsze porty, takie jak Jokohama, potrzebują średnio tylko 1,1 minuty na załadunek lub rozładunek kontenera podczas normalnego zawinięcia do portu, z drugiej strony w portach afrykańskich średnia jest ponad trzykrotnie dłuższa od czasu rozładunku w Jokohamie który wynosi 3,6 minuty.
Ponad 4/5 wolumenu światowego handlu detalicznego odbywa się drogą morską, przy czym kontenery stanowią do 35% wszystkich przesyłek i ponad 60% wartości handlowej. To pokazuje, jak ważna jest efektywna praca i zarządzanie portami.
Podpis: MD