Malezja uruchamia program budowy drugiej serii jednostek typu Littoral Mission Ship
Opublikowane:
18 września, 2020
Okręty typu Littoral Mission ShipLMS Batch 2 nie będą budowane we współpracy z chińskim wykonawcą serii pierwszej, lecz ich dostawca zostanie wyłoniony w nowym postępowaniu przetargowym.
Ogłoszona decyzja o rozpoczęciu nowego postępowania na dostawę Littoral Mission Ship oznacza, że malezyjski program zastąpienia obecnie użytkowanych okrętów tylko 5 typami nowych jednostek nie zostanie zrealizowany w tym kształcie. Oryginalne plany dotyczyły budowy 18 LMS, a pierwsza ich grupa została zamówiona w chińskiej stoczni China Shipbuilding & Offshore International Company.
Oferent ten deklarował budowę pierwszej pary w Chinach a drugiej pary w Malezji u lokalnego partnera. Problemy z transferem technologii oraz potrzeba redukcji kosztów spowodowały zmianę decyzji i przeniesienie budowy całej serii do Chin. Ta decyzja była być może przygotowaniem do zmiany wybranego projektu i partnera, jaką obecnie możemy zaobserwować.
W obecnym postępowaniu Malezja otrzymała oferty 5 stoczni i są to:
niemiecka Fassmer z OPV o długości 70,2 m.;
holenderski Damen z OPV o długości 68 m.;
amerykańska Swift z OPV o długości 70,7 m.;
malezyjska Preston z OPV o długości 70 m.;
malezyjsko-holenderskie joint venture Destini-Damen z OPV o długości 83 m..
Z wstępnych danych proponowanych jednostek wynika, że będą one miały wymiary zbliżone do typu Keris czyli LMS Batch 1 (o wyporności 700 ton), za wyjątkiem ostatniej z propozycji opartej na budowanym dla Malaysian Maritime Enforcement Agency typie Damen 1800 o wyporności 1890 ton. Ich uzbrojenie ma być typowe dla OPV i składać się z armaty kalibru 30-40 mm i wkm.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.