Północna Droga Morska zyskuje na atrakcyjności dzięki zachodnim sankcjom i atakom Huti
Opublikowane:
25 lipca, 2024
Jak podaje agencja Bloomberg, pierwszy w tym roku rosyjski transport ropy naftowej wyruszył Północną Drogą Morską do Chin. W ślad za nim podążą kolejne statki, które również planują korzystać z tego szlaku.
Północna Droga Morska, licząca 2500 mil, przecina wody syberyjskiej tundry i jest zazwyczaj używana tylko w miesiącach letnich, gdy jest duży spadek zlodzenia. Jednak zachodnie sankcje oraz ataki Huti na Morzu Czerwonym zwiększyły jej atrakcyjność jako najkrótszego przejścia między portami w Rosji i Chinach.
Rekordowy transport ładunków przez Północną Drogę Morską
W zeszłym roku przez Północną Drogę Morską przetransportowano rekordowe 36 milionów ton ładunku, z czego ponad połowę stanowił skroplony gaz ziemny (LNG). Takie dane podała rosyjska firma energetyczna Rosatom, która zarządza tym szlakiem.
Zmiany klimatyczne i zawirowania na Morzu Czerwonym pobudzają żeglugę arktyczną
Chociaż podróż przez ten szlak może być uciążliwa, zwłaszcza jeśli statki potrzebują pomocy lodołamacza, trwające ataki jemeńskich Huti na Morzu Czerwonym sprawiły, że trasa ta stała się bezpieczniejszym wyborem. Coraz więcej rosyjskich tankowców może zdecydować się na korzystanie z Północnej Drogi Morskiej, aby uniknąć przemocy i szybciej dostarczyć ładunki do odbiorców.
Tankowiec Shturman Ovtsyn jest pierwszym, który skorzystał z tego przejścia w tym roku i jest już w połowie swojej podróży. Przejście to jest nietypowe dla tego małego tankowca, który zazwyczaj transportuje ładunki z terminalu Arctic Gates Gazprom Neft w Zatoce Ob do portu w Murmańsku.
Pod koniec czerwca tankowiec ten zabrał ładunek i po wyjściu na Morze Karskie skierował się na wschód zamiast na zachód i zmierza do Rizhao, chińskiego portu na północ od Szanghaju, gdzie, podobnie jak wiele innych rosyjskich tankowców, może przejść konserwację oraz dostarczyć ładunek.
Nowe tankowce na Północnej Drodze Morskiej
Trzy tankowce należące do rosyjskiej grupy Sovcomflot mają dotrzeć do Murmańska przed końcem miesiąca. NS Arctic i SCF Baltica przepłynęły Północną Drogą Morską w zeszłym roku. Po załadunku prawdopodobnie skierują się do Chin przez północne wybrzeże Rosji. W przeciwieństwie do nich, dla trzeciej jednostki SCF Baikal Północna Droga Morska będzie całkowicie nowym wyzwaniem.
Kolejne dwa tankowce, również należące do Sovcomflot, zmierzają z Chin do Cieśniny Beringa i popłyną na zachód do Murmańska. Jednostki Korolev Prospect i Vernadsky Prospect mają zostać dostarczone w tym roku w ramach 10-letniego czarteru na potrzeby projektu Sachalin 2.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.