W ścisłej współpracy z zarządem Portu Rijeka, AGCT opracowało plany dwufazowego systemu pogłębienia nabrzeża. Pierwsza faza została już zatwierdzona, a plany obejmują pogłębianie 130 metrów nabrzeża. Ułatwi to cumowanie statków o długości całkowitej (LOA) do 400 metrów.
Prace zostaną zakończone do połowy 2020 roku i zapewnią 438 metrów nabrzeża o głębokości 15 metrów.
Finansowanie prac infrastrukturalnych zostało zapewnione przez UE i PRA, a ICTSI podjęło wszelkie niezbędne inwestycje w systemy obsługi nabrzeży i obsługi naziemnej, a także w najnowocześniejsze systemy informatyczne terminalu.
Druga faza przewiduje dodatkowe pogłębianie wzdłuż nabrzeża 438 m na głębokość 16,5 metra.
Po zakończeniu projektu projekt AGCT stanie się pierwszym terminalem w północnej części Adriatyku zdolnym do cumowania statków o pojemności do 20 000 stóp kwadratowych (TEU), o długości LOA do 400 metrów i promieniu 59 metrów.
„Postanowiliśmy to zrobić z powodu stałego popytu, ale co ważniejsze, aby dotrzymać kroku wymaganiom naszych klientów zarówno pod względem wielkości statku, jak i wzrostu intermodalnej działalności kolejowej” – powiedział Wojciech Szymulewicz, dyrektor generalny AGCT.
Uzupełnieniem tych inicjatyw są nowe żurawie Super Post Panamax o zasięgu co najmniej 24 rzędów w ramach modernizacji nabrzeża oraz nowe gumowe suwnice bramowe (RTG) i urządzenia wprowadzane na ląd.
Obecnie trwają prace nad modernizacją terminalu kolejowego AGCT na stacji dokującej, aby móc zaoferować przepustowość 360 000 TEU rocznie. Zmodernizowany plac kolejowy będzie wyposażony w dwie nowe suwnice bramowe na czterech liniach kolejowych. Prace zostaną zakończone w ostatnim kwartale 2019 roku.
Całkowita przepustowość terminalu zostanie zwiększona do 600 000 TEU rocznie.
AGCT jest skonfigurowany do optymalizacji łączności drogowej i kolejowej. W przypadku samochodów ciężarowych terminal oferuje bezpośrednie połączenie z autostradą i konkurencyjny średni czas przebywania samochodu ciężarowego wynoszący zaledwie 13 minut w cyklu eksportu i 19 minut w cyklu importu. Około 40 procent rocznej przepustowości terminalu porusza się obecnie koleją, a ma to się zwiększyć do 60 procent.
Regularne usługi kolejowe bezpośrednio z AGCT obejmują usługi transgraniczne do Węgier, Serbii oraz Bośni i Hercegowiny, a w Chorwacji do stolicy Zagrzebia.
„Port Rijeka i AGCT to bardzo konkurencyjna opcja na Adriatyku” – powiedział Hans-Ole Madsen, wiceprezes ICTSI i dyrektor regionalny Europy-Bliskiego Wschodu Afryki.
Podpis: ER