12 maja do służby w Marinha do Brasil wszedł okręt ratowniczy NSS Guillobel (K120) okrętów podwodnych.
Wprowadzenie Navio Socorro de Submarino czyli NSS Guillobel (K120) jest efektem decyzji o zapewnieniu ratowniczego wsparcia eksploatacji posiadanych okrętów podwodnych poprzez zakup cywilnej jednostki z przemysłu offshore i jej konwersję do roli militarnej. Zakupionym statkiem był zbudowany w 2009 roku w hiszpańskiej stoczni Balenciaga w Zumai, statek Adams Challenge zbudowany dla ADAMS Offshore.
Jednostka ta była przeznaczona do prowadzenia głębokowodnych prac hydrotechnicznych z udziałem nurków i pojazdów podwodnych, kładzenia kabli podmorskich, prowadzenia nurkowań saturowanych, obsługi pól naftowych, prowadzenia badań oceanograficznych i wielu innych. Przez ostatnie 10 lat statek wykonywał prace w Zatoce Meksykańskiej, Zatoce Gwinejskie i na Środkowym Wschodzie.
Brazylijczycy zakupili tę jednostkę w styczniu ubr. z zamiarem zastąpienia nim w składzie floty 41-letniego okrętu NSS Felinto Perry (K-11) o tym samym przeznaczeniu. Co ciekawe tę jednostkę o wyporności 4100 ton pozyskano w ten sam sposób, w roku 1988 również z sektora offshore. Ostatnio brała ona udział w poszukiwaniach argentyńskiego OP ARA San Juan. Zakupiony w Pireusie Adams Challenge dotarł w październiku do bazy brazylijskiej floty Almirante Castro e Silva w Niteroi., gdzie został poddany adaptacjom do nowej roli.
Nowy okręt będzie wykorzystywany przez nowego właściciela nie tylko do typowych zadań ratowniczych i prac głębokowodnych, lecz również jako okręt działający w ramach Brazylijskiego Programu Antarktycznego (PROANTAR).
Brazylijski „ratownik” posiada wyporność 5700 ton, długość 85 m., szerokość 18 m., zanurzenie 8 m, załogę 98 osób, napęd diesel-elektryczny składający się z 4 silników wysokoprężnych Wärtsilä 8L26 o mocy po 2600 kW każdy, 2 pędników Wärtsilä LCT-FS275-S/WN o mocy po 2450kW, dwóch dziobowych pędników Wärtsilä FT175M-D po 990kW każdy i ruchomego pędnika Wärtsilä FS175/750MNR o mocy 1,000kW. Prędkość maksymalna okrętu wynosi 15 węzłów. Jednostka posiada lądowisko dla śmigłowca wielkości Airbus AS332LSuper Puma, system nurkowy umożliwiający prowadzenie prac przez 12 nurków (3 jednocześnie) na głębokości 300 m., system dynamicznego pozycjonowania jednostki.
Wprowadzony do służby okręt w dużym stopniu przypomina możliwościami projekt „Ratownik” MWRP. Niestety różnica jest taka że Brazylijczycy już posiadają swoją jednostkę a polski „Ratownik” na razie „jeszcze nie dopłynął” do szczęśliwego początku budowy.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.