Nowa era Polsko-Koreańskiej współpracy na rzecz modernizacji Marynarki Wojennej RP i rozwoju przemysłu stoczniowego
8 października w Warszawie odbyła się konferencja zorganizowana przez Hyundai Heavy Industries (HHI), jednego z największych na świecie producentów okrętów wojennych. Główne tematy poruszone podczas wydarzenia to zacieśnianie współpracy między Polską a Koreą Południową w zakresie technologii morskich, obronnych oraz energetycznych. Konferencja była także okazją do omówienia perspektyw współpracy w ramach programu Orka, który zakłada pozyskanie nowoczesnych okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej RP.
Kluczowe partnerstwa i podpisanie porozumień – nowa jakość współpracy polsko-koreańskiej
W wydarzeniu udział wzięli eksperci z obu krajów, dziennikarze oraz przedstawiciele agencji rządowych a także uczelni wyższych, co podkreśla wagę tego wydarzenia. Kluczowym punktem programu było omówienie możliwości transferu zaawansowanych technologii, które mogą znacząco wpłynąć na modernizację polskiej floty oraz rozwój przemysłu stoczniowego.
Podczas konferencji doszło do uroczystego podpisania porozumienia między przedstawicielami HHI a Stocznią Remontową Shipbuilding oraz Stocznią Remontową Shiprepair Yard, które otworzyło drogę do formalnej współpracy zarówno w ramach programu Orka, jak i w rozszerzeniu strategicznej współpracy w innych obszarach domeny morskiej. Stojący na stole, przed podpisującymi dokumenty, model okrętu podwodnego HDS 2300, symbolizował kluczowy obszar tej współpracy dla przyszłości Marynarki Wojennej RP.
W trakcie konferencji swoje wystąpienia mieli także kluczowi partnerzy, którzy przedstawili ważne aspekty związane z realizacją programu Orka oraz współpracą przemysłową.
Babcock International zaprezentował zaawansowany system zarządzania uzbrojeniem WHLS (Weapon Handling and Launch System), który jest kluczowym elementem wyposażenia okrętów podwodnych. System ten, opracowany we współpracy z HHI, ma zapewnić sprawne przechowywanie i obsługę uzbrojenia na pokładzie jednostek dla Marynarki Wojennej RP, podnosząc ich efektywność operacyjną.
Kolejnym istotnym partnerem był LIGNex1, południowokoreański producent okrętowego systemu obrony bezpośrednie dla okrętów podwodnych, który zaprezentował swoje zaawansowane technologie uzbrojenia. LIGNex1 dostarcza m.in. torpedy oraz systemy rakietowe, które mogą zostać wykorzystane na nowoczesnych jednostkach podwodnych oferowanych Polsce w ramach programu Orka.
W wydarzeniu wzięli również udział kluczowi partnerzy związani z nowoczesnymi technologiami napędowymi, w tym napędami wodorowymi, co dodatkowo podkreśla możliwości nawiązania szerokiego zakres współpracy na linii Polska-Korea.
Równie ważną prezentację miała firma DNV, międzynarodowa jednostka certyfikacyjna, która przedstawiła kluczowe informacje dotyczące zatwierdzenia projektu okrętu HDS-2300 w kontekście spełnienia najwyższych standardów bezpieczeństwa i operacyjności. DNV omówiło aspekty związane z certyfikacją jednostek, które nie dotyczą napędu niezależnego od powietrza, lecz zaawansowanych wymagań operacyjnych i technicznych, co potwierdza gotowość projektu do realizacji.
Na zakończenie konferencji doszło także do podpisania memorandum o współpracy (MoU) pomiędzy Korea Shipbuilding & Offshore Engineering (KSOE) i polskim partnerem – Polską Grupą Wodorową, które zakłada wspólne działania na polu technologii związanych z wodorem. Ta współpraca ma na celu rozwój zaawansowanych rozwiązań napędowych opartych na wodorze, które mogą w przyszłości znaleźć zastosowanie w polskim przemyśle stoczniowym oraz energetycznym.
W stoczniach Hyundai Heavy Industries, będącej częścią HD Hyundai Group – globalnego giganta przemysłu stoczniowego, zlokalizowanych głównie w Ulsan, budowane są zarówno okręty podwodne, jak i inne zaawansowane jednostki morskie. HD Hyundai Group dysponuje jedną z najbardziej zaawansowanych infrastruktur na świecie, co pozwala na produkcję różnorodnych jednostek, od niszczycieli i fregat po nowoczesne okręty podwodne z napędem AIP. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i innowacjom technologicznym, stocznie te są uznawane za kluczowego gracza na rynku międzynarodowym, oferującego zaawansowane rozwiązania dla marynarek wojennych na całym świecie.
Technologie i współpraca w programie Orka
Przedstawiciele HHI zaprezentowali dwie propozycje okrętów podwodnych dla polskiej floty: KSS-III PL oraz HDS-2300, zaprojektowane z myślą o specyficznych warunkach operacyjnych Morza Bałtyckiego. KSS-III PL to zmodyfikowana wersja sprawdzonego okrętu podwodnego, dostosowana do operacji w płytkich wodach, wyposażona w zaawansowane systemy uzbrojenia oraz baterie litowo-jonowe. HDS-2300, z kolei, to bardziej kompaktowa jednostka, ekonomiczna w utrzymaniu, która dzięki napędowi AIP może dłużej operować w zanurzeniu.
Transfer technologii i długoterminowa współpraca
W przypadku wyboru okrętu HDS-2300 i przystąpienia Polski do projektu R&D, HHI jest gotowe przekazać technologię i know-how nie tylko w zakresie MRO, ale także budowy okrętów podwodnych w polskich stoczniach. HHI deklaruje również szeroki zakres szkoleń dla polskiego personelu, co zapewni pełną niezależność w serwisowaniu i modernizacji jednostek. Długoterminowa współpraca mogłaby znacząco wpłynąć na rozwój polskiego przemysłu stoczniowego, a w najbardziej optymistycznym scenariuszu umożliwić może budowę nowoczesnych okrętów podwodnych w kraju oraz ich eksport na rynki międzynarodowe.
Konferencja potwierdziła, że współpraca polsko-koreańska otwiera nowe możliwości dla rozwoju zarówno polskiego przemysłu stoczniowego, jak i sił morskich RP. Transfer technologii i know-how, a także zaangażowanie kluczowych partnerów, jak Babcock, LIGNex1 i DNV, stanowi ważny krok w kierunku stworzenia silnej, nowoczesnej floty podwodnej w Polsce. To wydarzenie symbolizuje nie tylko początek nowej ery w relacjach obronnych obu krajów, ale także otwiera nowe perspektywy dla przyszłych wspólnych projektów i innowacji w sektorze morskim oraz energetycznym.
Źródło: HHI
Related Posts
- Okręty podwodne S-80 i nowy system AIP-BEST. Czy to wystarczy Hiszpanom, aby wygrać w programie ORKA?
- Odbudowa potencjału szkoleniowego ZOP w MW RP
- Umowa o budowę statku – spory dotyczące zmian do umowy
- „Oceania” uratowana: ministerstwo przyznaje dodatkowe środki
- Brytyjski program FSS osiąga kluczowy kamień milowy
Subskrybuj nasz newsletter!
O nas
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Najpopularniejsze
Poprzedni artykuł:
Następny artykuł:
Portal Stoczniowy 2022 | Wszystkie Prawa Zastrzeżone. Portal Stoczniowy chroni prywatność i dane osobowe swoich pracowników, klientów i kontrahentów. W serwisie wdrożone zostały procedury dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz stosowane są jednolite zasady, zapewniające najwyższy stopień ich ochrony.