Pierwszy ładunek ukraińskiej pszenicy opuścił Ukrainę 
Opublikowane:
13 sierpnia, 2022
Fot. Masowiec Sormovsky/Marine Traffic
Dwa kolejne statki opuściły w piątek ukraińskie porty nad Morzem Czarnym, w tym jeden załadowany pierwszą ukraińską pszenicą, która została wyeksportowana w ramach umowy wynegocjowanej przez ONZ – poinformowało tureckie ministerstwo obrony.
W ciągu ostatnich dwóch tygodni z Ukrainy wypłynęło w sumie 14 statków, po zawarciu porozumienia z Rosją, które umożliwiło wznowienie eksportu zboża z ukraińskich portów nad Morzem Czarnym, po tym jak został on wstrzymany na pięć miesięcy z powodu wojny w Ukrainie.
Porozumienie, w którym pośredniczyła Organizacja Narodów Zjednoczonych wraz z Turcją, zostało osiągnięte w zeszłym miesiącu w obawie, że utrata ukraińskich dostaw zboża doprowadzi do poważnych niedoborów żywności, a nawet wybuchu głodu w niektórych częściach świata.
W piątek, masowiec „Sormovsky” pływający pod banderą Tanzanii opuścił ukraiński port w Chornomorsku. Jednostka o numerze IMO: 8101434 została zbudowana w 1983 roku. Jego nośność to 3811 DWT, a jego obecne zanurzenie wynosi 4,1 metra. Jego długość całkowita wynosi 119,2 m, a szerokość 13,4 m. Na jednostkę załadowano 3,050 ton ukraińskiej pszenicy, która ma zostać rozładowana w północno-zachodniej prowincji Tekirdag.
Był to pierwszy transport pszenicy z Ukrainy, która wraz z Rosją stanowiła prawie jedną trzecią światowego eksportu pszenicy sprzed 24 lutego, kiedy Moskwa rozpoczęła to, co określa jako „operację specjalną” w celu demilitaryzacji swojego sąsiada.
Na Ukrainie pozostało około 20 mln ton ziarna z ubiegłorocznych zbiorów, a tegoroczne zbiory pszenicy szacowane są również na 20 mln ton.
Z portu w Piwdennyj wyszedł w morze pływający pod banderą Wysp Marshalla masowiec „Star Laura”, zmierzający do Iranu z 60 tys. ton kukurydzy na pokładzie – podało ministerstwo.
Masowiec „Star Laura”, o numerze IMO: 9328936 został zbudowany w 2006 roku. Jego nośność to 82209 DWT, a jego obecne zanurzenie wynosi 12,5 m. Długość całkowita jednostki wynosi 228,99 m, a szerokość 32,26 m.
Dotychczas większość ładunków w ramach umowy przewoziła zboże na paszę dla zwierząt lub na paliwo.
Nie było jeszcze transportów do krajów najbardziej zagrożonych światowym kryzysem żywnościowym, choć w czwartek Ukraina podała, że do portu ma wejść statek, który ma zawieźć zboże do Etiopii.
W ramach umowy z ONZ wszystkie statki są kontrolowane w Stambule przez Wspólne Centrum Koordynacyjne, w którym pracuje personel Rosji, Ukrainy, Turcji i ONZ.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego działania serwisu oraz analizy ruchu na stronie. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich użycie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp wykorzystywany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych, które nie umożliwiają identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.