Rozbudowa portu w Szczecinie przekroczyła półmetek [WIDEO]
Opublikowane:
12 stycznia, 2023
Fot. port Szczecin/NDI
Dzięki prowadzonym pracom w porcie Szczecin, pomimo zimy i złym warunkom pogodowym na Nabrzeżu Norweskim, Czeskim i Duńskim wykonano już w ponad 54 proc. prac budowlanych.
Inwestycja w Porcie w Szczecinie jest gigantycznych rozmiarów. Do wykonania jest nowe nabrzeże Norweskie, stanowiącego przedłużenie linii już istniejącego nabrzeża Fińskiego, które dziś pełni funkcję terminala kontenerowego.
Zaplanowano też przebudowę istniejących nabrzeży Czeskiego i Słowackiego wraz z modernizacją infrastruktury technicznej na bezpośrednim zapleczu nabrzeży. Poza tym do wybudowania jest oczepowe Nabrzeże Duńskie na długości ok. 770 m., które zabezpieczy brzeg Ostrowa Grabowskiego i przedłuży w przyszłości linię Nabrzeża Norweskiego.
Dodatkowo Kanał Dębicki zostanie poszerzony ze 120 m. szerokości do 200 oraz pogłębiony do głębokości technicznej 12,5 m.
Inwestorem dla tego ambitnego zadania jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA., natomiast generalnym wykonawcą konsorcjum firm NDI Sp. z o.o. oraz NDI SOPOT S.A, które realizuje już takie wyzwania hydrotechniczne jak np. przekop przez Mierzeję Wiślaną i rozbudowa Nabrzeża Holenderskiego i Indyjskiego w Porcie Gdynia.
Zima krzyżuje szyki
W tym wypadku największym wyzwaniem jest dla nas czas, dlatego prace realizujemy na wszystkich frontach jednocześnie.
Irena Filipek Kierownik Robót z Grupy NDI
Pani kierownik wylicza, że jeśli chodzi o roboty żelbetowe to wykonano ponad 52 procent konstrukcji Nabrzeża Czeskiego (dotyczy I Etapu o długości 316,5 m), 44 proc. Nabrzeża Norweskiego oraz 72 proc. Nabrzeża Duńskiego. Warto dodać, że gdy pogoda nie sprzyjała, część prac, trzeba było odłożyć – dla przykładu betonować nie można przy temperaturach ujemnych, więc tego typu roboty musiały być wstrzymywane.
Cały czas prowadzimy też prace związane z budową obwałowań na Wyspie Ostrów Mieleński. Wykonaliśmy 205 z 292 sztuk kontenerów, co daje 70,21 proc. zaawansowania.
Irena Filipek, Kierownik Robót z Grupy NDI
Dotąd zrealizowano też roboty kafarowe związane z pogrążaniem ścianki kombinowanej od strony odwodnej, pogrążono pale od strony odlądowej oraz wykonano kotwy na Nabrzeżu Czeskim na długości 316,5 m. Z kolei na Nabrzeżu Norweskim zrealizowano roboty kafarowe związane z pogrążaniem grodzic ścianki szczelnej, wykonano kotwy mikropalowe oraz pale CFA na całej długości nabrzeża, a także umocniono plac składowy. Poza tym na Nabrzeżu Duńskim zrealizowano prace kafarowe związane z pogrążaniem grodzic ścianki szczelnej i wykonano kotwy mikropalowe na długości 770 m., czyli na całości nabrzeża.
Co więcej, wymieniono też całą linię odbojową na Nabrzeżu Fińskim. Wykonano w całości platforme roboczą pod obwałowania na całej długości na wyspie Ostrów Mieleński oraz wykonywane jest obwałowywanie. Dotąd zrealizowano ponad 70 procent tego typu prac.
Super sprzęt poszedł w ruch
Aby prace przebiegały szybko i sprawnie, generalny wykonawca wykorzystuje najnowocześniejszy sprzęt, m. in. kafar, wibromłoty, kotwiarkę, wozidła, pogłębiarkę, palownicę czy pontony i pchacze. Jak podkreśla, choć ogromny zakres inwestycji już zrealizowano, wciąż do zrobienia jest wiele ważnych zadań.
W najbliższym czasie planujemy wznowić roboty czerpalne polegające na pogłębieniu kanału Dębickiego. Będziemy też kontynuować roboty żelbetowe na nabrzeżach, dalej wykonywać obwałowania na wyspie Ostrów Mieleński, a także budować tor poddźwigowy i kolejowy na nabrzeżu Czeskim.
Piotr Arabczyk, Dyrektor Projektu z Grupy NDI
Inwestycja jest jednym z flagowych projektów realizowanych przez ZMPSiŚ w porcie Szczecin. Ma na celu poprawę dostępu do portu w Szczecinie w rejonie kanału Dębickiego. Obecnie nabrzeża Czeskie i Słowackie są tam najintensywniej wykorzystywanymi nabrzeżami drobnicowymi, a modernizacja zapewni dostosowanie ich parametrów do obsługi największych statków.
Projekt jest współfinansowany ze środków z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt to ok. 343,1 milionów złotych brutto.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.