Subskrybuj nasz newsletter!
O nas
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Dzięki prowadzonym pracom w porcie Szczecin, pomimo zimy i złym warunkom pogodowym na Nabrzeżu Norweskim, Czeskim i Duńskim wykonano już w ponad 54 proc. prac budowlanych.
Inwestycja w Porcie w Szczecinie jest gigantycznych rozmiarów. Do wykonania jest nowe nabrzeże Norweskie, stanowiącego przedłużenie linii już istniejącego nabrzeża Fińskiego, które dziś pełni funkcję terminala kontenerowego.
Zaplanowano też przebudowę istniejących nabrzeży Czeskiego i Słowackiego wraz z modernizacją infrastruktury technicznej na bezpośrednim zapleczu nabrzeży. Poza tym do wybudowania jest oczepowe Nabrzeże Duńskie na długości ok. 770 m., które zabezpieczy brzeg Ostrowa Grabowskiego i przedłuży w przyszłości linię Nabrzeża Norweskiego.
Dodatkowo Kanał Dębicki zostanie poszerzony ze 120 m. szerokości do 200 oraz pogłębiony do głębokości technicznej 12,5 m.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/pge-batica-z-nowym-prezesem/
Inwestorem dla tego ambitnego zadania jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA., natomiast generalnym wykonawcą konsorcjum firm NDI Sp. z o.o. oraz NDI SOPOT S.A, które realizuje już takie wyzwania hydrotechniczne jak np. przekop przez Mierzeję Wiślaną i rozbudowa Nabrzeża Holenderskiego i Indyjskiego w Porcie Gdynia.
Zima krzyżuje szyki
W tym wypadku największym wyzwaniem jest dla nas czas, dlatego prace realizujemy na wszystkich frontach jednocześnie.
Irena Filipek Kierownik Robót z Grupy NDI
Pani kierownik wylicza, że jeśli chodzi o roboty żelbetowe to wykonano ponad 52 procent konstrukcji Nabrzeża Czeskiego (dotyczy I Etapu o długości 316,5 m), 44 proc. Nabrzeża Norweskiego oraz 72 proc. Nabrzeża Duńskiego. Warto dodać, że gdy pogoda nie sprzyjała, część prac, trzeba było odłożyć – dla przykładu betonować nie można przy temperaturach ujemnych, więc tego typu roboty musiały być wstrzymywane.
Cały czas prowadzimy też prace związane z budową obwałowań na Wyspie Ostrów Mieleński. Wykonaliśmy 205 z 292 sztuk kontenerów, co daje 70,21 proc. zaawansowania.
Irena Filipek, Kierownik Robót z Grupy NDI
Dotąd zrealizowano też roboty kafarowe związane z pogrążaniem ścianki kombinowanej od strony odwodnej, pogrążono pale od strony odlądowej oraz wykonano kotwy na Nabrzeżu Czeskim na długości 316,5 m. Z kolei na Nabrzeżu Norweskim zrealizowano roboty kafarowe związane z pogrążaniem grodzic ścianki szczelnej, wykonano kotwy mikropalowe oraz pale CFA na całej długości nabrzeża, a także umocniono plac składowy. Poza tym na Nabrzeżu Duńskim zrealizowano prace kafarowe związane z pogrążaniem grodzic ścianki szczelnej i wykonano kotwy mikropalowe na długości 770 m., czyli na całości nabrzeża.
Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/grupa-orlen-ma-cztery-koncesje-w-norwegii/
Co więcej, wymieniono też całą linię odbojową na Nabrzeżu Fińskim. Wykonano w całości platforme roboczą pod obwałowania na całej długości na wyspie Ostrów Mieleński oraz wykonywane jest obwałowywanie. Dotąd zrealizowano ponad 70 procent tego typu prac.
Super sprzęt poszedł w ruch
Aby prace przebiegały szybko i sprawnie, generalny wykonawca wykorzystuje najnowocześniejszy sprzęt, m. in. kafar, wibromłoty, kotwiarkę, wozidła, pogłębiarkę, palownicę czy pontony i pchacze. Jak podkreśla, choć ogromny zakres inwestycji już zrealizowano, wciąż do zrobienia jest wiele ważnych zadań.
W najbliższym czasie planujemy wznowić roboty czerpalne polegające na pogłębieniu kanału Dębickiego. Będziemy też kontynuować roboty żelbetowe na nabrzeżach, dalej wykonywać obwałowania na wyspie Ostrów Mieleński, a także budować tor poddźwigowy i kolejowy na nabrzeżu Czeskim.
Piotr Arabczyk, Dyrektor Projektu z Grupy NDI
Inwestycja jest jednym z flagowych projektów realizowanych przez ZMPSiŚ w porcie Szczecin. Ma na celu poprawę dostępu do portu w Szczecinie w rejonie kanału Dębickiego. Obecnie nabrzeża Czeskie i Słowackie są tam najintensywniej wykorzystywanymi nabrzeżami drobnicowymi, a modernizacja zapewni dostosowanie ich parametrów do obsługi największych statków.
Projekt jest współfinansowany ze środków z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt to ok. 343,1 milionów złotych brutto.
Źródło: Grupa NDI
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Portal Stoczniowy 2022 | Wszystkie Prawa Zastrzeżone. Portal Stoczniowy chroni prywatność i dane osobowe swoich pracowników, klientów i kontrahentów. W serwisie wdrożone zostały procedury dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz stosowane są jednolite zasady, zapewniające najwyższy stopień ich ochrony.
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego działania serwisu oraz analizy ruchu na stronie. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich użycie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.