Statek pożarniczy będzie pełnił służbę w granicach portu, gdzie gospodarzem jest ZMPSiŚ. Jego zadaniem będzie prowadzenie akcji ratowniczo-gaśniczych, zabezpieczanie akwenu portowego przed pożarem, ochrona przeciwpożarowa i asysta, np. gazowców w porcie Świnoujście.
Maksymalne zanurzenie nowej jednostki powinno wynosić 4,20 metra a minimalny uciąg na palu to 35 ton. Powinien on także umożliwiać holowanie awaryjne statków na pełnym morzu – dlatego też jednostka musi być wyposażona w windę holowniczą o uciągu rzeczywistym dostosowanym do uciągu na palu (hak i pachoł) min. 35 ton oraz w zestaw wyposażenia w sprzęt holowniczy. Umiejscowienie windy oraz pozostałego wyposażenia holowniczego powinno umożliwiać wykonywanie innych działań ratowniczych na pokładzie.
Jeśli chodzi o prędkość, to statek w trakcie prób morskich powinien osiągnąć prędkość nie mniejszą niż 12 węzłów pod obciążeniem 100 procent mocy silników w określonych przez wykonawcę warunkach pogodowych oraz stanie załadowania statku.
Ponadto na wybranym wykonawcy spoczywać będzie przeszkolenie załogi w zakresie obsługi statku i jego wyposażenia.
Zamówienie jest częścią Projektu, który został uwzględniony w wykazie projektów zidentyfikowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, Oś priorytetowa III Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego, Działanie 3.2 Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych, Projekt „Zakup statku pożarniczego dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Spółka Akcyjna”.
Nowy statek powinien być gotowy do pracy do 30.10.2022. Będzie trzecim we flocie ZMPSiŚ SA. Obecnie w Szczecinie cumuje „Strażak – 24”, w Świnoujściu zaś „Strażak – 26”.
Źródło: ZMPSiŚ