25 kwietnia przy pomocy singapurskiego okrętu ratowniczego MV Swift Rescue, siły indonezyjskie zlokalizowały i potwierdziły miejsce wraku KRI Nanggala-402. Badania sonarowe oraz użycie dronów podwodnych wykazały, że kadłub okrętu podwodnego pod wpływem ogromnego ciśnienia został zmiażdżony w wyniku czego rozpadł się na trzy części.
„Wyciągnięcie na powierzchnię około 1300 ton metalu z głębokości ponad 800 metrów jest nie lada wyzwaniem. Tylko kilka firm ratowniczych byłoby w stanie wykonać takie zadanie” – powiedział James Goldrick, adiunkt w dziedzinie strategii morskiej na Australian National University. Jego zdaniem nie ma gwarancji, że prawdziwa przyczyna katastrofy zostanie kiedykolwiek wykryta.
Indonezyjscy urzędnicy zwrócili się o pomoc w odzyskaniu wraku do wielu krajów. Na to wezwanie odpowiedziały Chiny, które zaproponowały wsparcie i wysłały trzy chińskie jednostki ratownicze do cieśniny Lombok w której znajduje się wrak okrętu.
Według rządowej gazety Global Times chińska misja ratunkowa przyniosłaby Indonezji korzyści pod względem kosztów, ale także przyczyniłaby się do realizacji bezpieczeństwa narodowego Chin. Ratownicy będą mieli okazję zbadać morską topografię obszaru morskiego, w którym zatonął indonezyjski okręt podwodny, jak również rozszerzyć międzynarodową współpracę i doświadczenie chińskiej marynarki wojennej w zakresie ratowania okrętów podwodnych.
Przyczyna zatonięcia nie jest znana, ale dwóch wysokich rangą urzędników indonezyjskich przedstawiło gazecie The Straits Times, że możliwe jest, iż okręt podwodny został wciągnięty poniżej głębokości zgniatania przez podpowierzchniową falę. Cieśnina Lombok znana jest z potężnych podwodnych prądów generowanych przez kolejne warstwy oceanicznych wód oraz pływy, które mogą gwałtownie przemieszczać się w głębiach i tworzyć dukty oceanicznych wód. Stanowią one śmiertelne niebezpieczeństwo dla okrętów podwodnych, ponieważ mogą wciągnąć warstwy wody (i jej zawartość) na duże głębokości – lub wyrzucić ją w nagły sposób na powierzchnię. Cieśnina Gibraltarska jest również znana z silnych fal podwodnych.
Wybudowany w Niemczech okręt podwodny KRI Nanggala-402, który służył w marynarce Indonezji od 1981 roku, miał na pokładzie 49 członków załogi, dowódcę i 3 artylerzystów. Okręt przeszedł przeglądy oraz remonty w Niemczech, Indonezji, a ostatnio w Korei Południowej. Ponad 60 okrętów podwodnych typu 209 zostało sprzedanych, służyło i nadal służy w 14 marynarkach wojennych na całym świecie.
Podpis: MD