Ukraina i Rumunia dążą do poprawy swojego eksportu zboża Dunajem
Opublikowane:
11 marca, 2023
Fot. Wikipedia
Ukraina i Rumunia dążą do poprawy swojego eksportu zboża poprzez wykorzystanie kanału Dunaju jako alternatywnej trasy eksportowej. Kanał Dunaj-Morze Czarne skraca drogę wodną od Cernavodǎ do Konstancy o prawie 400 km i jest dostępny dla statków o nośności do 6 tys. ton.
Oba kraje podejmują szereg działań w celu rozwijania infrastruktury wzdłuż kanału Dunaju, aby ułatwić transport i zwiększyć jego przepustowość. Jednakże, plany pogłębiania kanału budzą obawy ekologów.
Przedstawiciele obu krajów oraz Komisja Europejska uzgodnili przeprowadzenie sondowań głębokości kanałów Dunaju oraz koordynację działań w celu poprawy zdolności eksportowych. Ukraina korzysta z kanału Bystre jako alternatywnej trasy eksportowej po inwazji Rosji na Ukrainę.
Czarnomorska Inicjatywa Zbożowa, wynegocjowana przez ONZ i Turcję, pozwalająca Ukrainie na eksport zboża przez trzy porty Morza Czarnego, która została przedłużona w listopadzie 2022 roku. Jednakże, Rosja zasygnalizowała swoje niezadowolenie z niektórych aspektów umowy, a Kreml poinformował, że nadal pozostaje „wiele pytań”.
Działania podejmowane przez Ukrainę i Rumunię mają na celu poprawę eksportu zboża, co jest ważne dla ukraińskiej gospodarki. Jednocześnie, oba kraje powinny uwzględnić kwestie ekologiczne i zrównoważony rozwój, aby uniknąć negatywnych skutków dla środowiska naturalnego. Infrastruktura wzdłuż kanału Dunaju powinna być modernizowana, aby ułatwić transport towarów drogą wodną z Ukrainy na Morze Czarne i dalej na inne rynki zbytu.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.