Piraci na Oceanie Indyjskim: Atak na Masowiec Abdullah
Opublikowane:
13 marca, 2024
Wtorkowy atak somalijskich piratów na masowiec pływający pod banderą Bangladeszu Abdullah podkreśla wzrost zagrożenia piractwem morskim na Oceanie Indyjskim. Potwierdzenie przez firmę żeglugową SK Shipping Lines tego zdarzenia rzuca światło na wyzwania, z jakimi borykają się armatorzy w tym regionie.
12 marca, Ocean Indyjski stał się ponownie areną dramatycznego incydentuzwiązanego z bezpieczeństwem morskim. Somalijscy piraci dokonali abordażu na masowiec pływający dla firmy żeglugowej SK Shipping Lines, kierując uprowadzoną jednostkę w stronę wybrzeży Somalii.
Abordaż na Masowiec Abdullah: Kluczowe Fakty
Statek i Załoga: Masowiec Abdullah, o wyporności 58 000 DWT i długości 190 metrów, stał się celem piratów podczas rejsu z Mozambiku do Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Statek, nabyty od japońskich właścicieli, wznowił żeglugę pod koniec 2023 roku. Podczas ataku na pokładzie znajdowała się 23-osobowa załoga, która w chwili ataku prawdopodobnie schroniła się w bezpiecznych pomieszczeniach.
Zagrożenie Pirackie: Informacje przekazane przez członka załogi, byłego kadeta Akademii Morskiej, wskazują na udział nawet do 50 piratów, chociaż służby bezpieczeństwa oceniają ich liczbę na około 20. Eksperci zwracają uwagę na rosnące zagrożenie ze strony piratów, możliwe powiązania z Huti w Jemenie oraz ekspansję ich działalności poza tradycyjne obszary.
Miejsce przejęcia masowca: Statek został przejęty w odległości około 500 mil morskich na wschód od Mogadiszu, stolicy Somalii, w rejonie uznawanym przez firmę żeglugową za obszar o niskim ryzyku.
Ostrzeżenia i Incydenty: Przypadek masowca Abdullah nie jest wyjątkiem. Organizacja EUNAVFOR Atalanta, odpowiedzialna za monitorowanie bezpieczeństwa na Oceanie Indyjskim, sygnalizowała wzrost pirackiej aktywności. Od listopada 2023 r. zarejestrowano 20 zdarzeń związanych z piractwem, wśród których przejęcie statku Navibulgar Ruen w grudniu 2023 roku stanowiło jasny znak, że piraci rozszerzają swoje zainteresowania na nowe cele, w tym duże jednostki handlowe.
W odpowiedzi na rosnące zagrożenie, międzynarodowe siły bezpieczeństwa intensyfikują patrole i działania prewencyjne. Współpraca międzynarodowa i wymiana informacji pomiędzy marynarkami wojennymi i agencjami bezpieczeństwa stanowią klucz do zwalczania piractwa i zapewnienia bezpieczeństwa na szlakach morskich.
Analiza: Piractwo na Oceanie Indyjskim
Przejęcie masowca Abdullah przez somalijskich piratów, wraz z narastającym niebezpieczeństwem na Morzu Czerwonym, uwypukla niespotykaną dotąd podatność międzynarodowego transportu morskiego na działania pirackie. To zdarzenie oraz prawie całkowita blokada Morza Czerwonego przez rebeliantów Huti stanowią jaskrawy przykład dla globalnej społeczności żeglugowej, podkreślając krytyczną potrzebę stałej czujności i zintegrowanych strategii ochrony szlaków żeglugowych.
Incydent ten jest poważnym sygnałem, nakazującym zrewidowanie dotychczasowego podejścia do bezpieczeństwa na morzu. Uwydatnia, iż bezpieczeństwo morskie nie może być postrzegane jako zadanie drugorzędne, lecz wymaga aktywnego i ciągłego zaangażowania. To apel o wzmacnianie międzynarodowej współpracy oraz innowacyjnych metod, mających na celu nie tylko reagowanie na bezpośrednie zagrożenia, ale także budowanie długofalowych rozwiązań dla zapewnienia pokoju i stabilności na morzach i oceanach.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.