Czy wiecie, że jachty, statki i okręty używają bandery a nie flagi RP?
Opublikowane:
17 sierpnia, 2024
Banderą (flaga z języka hiszpańskiego) nazywamy w języku polskim flagę o ściśle określonych barwach i proporcjach używaną, i podnoszoną na jednostkach pływających. Bandera określa przynależność państwową, czasem tez klubową, a także rodzaj żeglugi (morska, śródlądowa) i przeznaczenia (jacht, statek handlowy, okręt wojenny).
Polskie jachty oraz statki handlowe pływające po wodach morskich podnoszą biało-czerwoną banderę o proporcjach 8:5 z godłem polskim na środku białego pola. Okręty wojenne podnoszą analogiczną, nieco dłuższą banderę z trójkątnym wycięciem na wolnym końcu. Banderę umieszcza się na flagsztoku, czyli specjalnym drążku flagowym usytuowanym, w zależności od budowy statku, na rufie lub na topie tylnego masztu (bezanmasztu) jednostki pływającej.
Etykieta flagowa reguluje miejsce i czas podnoszenia bandery oraz innych proporców w zależności od różnych okoliczności. Banderę podnosi się w dniu otwarcia sezonu żeglarskiego . W tym roku oficjalna inauguracja sezonu żeglarskiego odbyła się 3 maja o godzinie 11.00 w Marinie Yacht Park Gdynia i była powiązana z obchodami 100-lecia Yacht Klubu Polski oraz 60. Rocznicą reaktywacji JKMW „Kotwica” Gdynia. Banderę podnosi się także w momencie zaokrętowania Kapitana, przy przekraczaniu mety w regatach oraz każdego dnia o godzinie 8.00 rano w trakcie żeglugi lub postoju w porcie jachtu z załogą na pokładzie.
Banderę opuszcza się w dniu zakończenia sezonu żeglarskiego, w momencie wyokrętowania Kapitana, przekraczając linię startu regat oraz każdego dnia o zachodzie słońca w trakcie żeglugi lub postoju w porcie z załogą na pokładzie. To ostatnie jest analogiczne do podnoszenia i opuszczania flagi państwowej na masztach i budynkach publicznych, jeśli nie jest ona oświetlona w czasie zmroku.
Bandera opuszczona do połowy drzewca jednostki pływającej w trakcie żeglugi informuje o zmarłym na pokładzie. Banderę opuszcza się także do połowy na zacumowanym w porcie jachcie morskim na znak żałoby panującej w kraju pobytu lub w samym porcie.
Na etykietę flagową i protokół flagowy składa się jeszcze wiele ciekawych elementów związanych w wyjściem w rejs, postojem w zagranicznym porcie, a także z salutami flagowymi statkom naszej bandery jak i obcej.
Druga część tego artykułu będzie poświęcona protokołowi morskiemu, który jest obecnie w fazie opracowywania. Zapraszam do śledzenia dalszych publikacji na ten temat.
Autor: Paweł Grotowski, ekspert i trener z zakresu etykiety w biznesie, protokołu dyplomatycznego i komunikacji międzykulturowej www.universaltraining.pl
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.