Izrael zakończył sprzedaż spółki portowej w Hajfie wraz z izraelską firmą chemiczną i logistyczną Gadot Group partnerowi prowadzonemu przez indyjski Adani Ports.
Rząd Izraela rozpoczął proces sprzedaży swoich udziałów w spółce portowej pięć lat temu, a po rozwoju terminala należącego do Chin w Hajfie rozpoczął proces sprzedaży jako sposób na rozbudowę portu i zrównoważenie interesów z Chinami.
Prywatyzacja spółki portowej w Hajfie była jednym z największych projektów infrastrukturalnych i finansowych ostatniej dekady zarządzanych przez państwo Izrael. Państwo to podało, że transakcja wzbudziła szerokie międzynarodowe zainteresowanie po ogłoszeniu przetargu w styczniu 2020 roku. W sumie 18 firm nawiązało współpracę, tworząc pięć grup przetargowych. Zainteresowanie na wczesnym etapie procesu wyraziło również DP World, ale w ostatniej rundzie negocjacji, według doniesień medialnych, sprowadziło się to do partnerstwa z Adani, grupy kierowanej przez Israel Shipyards oraz grupy British Lomar Shipping.
W lipcu 2022 roku, Izraelskie Ministerstwo Finansów ogłosiło zwycięską ofertę wycenioną na 1,15 mld dolarów. W ostatnich miesiącach grupa, we współpracy z władzami państwowymi, uzyskała zgody wymagane do sfinalizowania transakcji. Była to m.in. zgoda komisarza ds. konkurencji na sprzedaż udziałów w państwowej spółce Haifa Port Company, w wyniku czego stała się spółką zależną Adani. Indyjska firma została właścicielem 70 proc. spółki, podczas gdy jej izraelski partner posiada pozostałe 30 proc.
Komentując zakończenie procesu prywatyzacji, minister finansów Bezalel Smotrich powiedział:
Nigdy nie marzyliśmy, że transakcja zostanie przeprowadzona na taką skalę. Jest to dobre dla portu, dzięki czemu będzie mógł być konkurencyjny, a konkurencja jest ważna dla gospodarki. Wraz z budową nowych portów Izrael będzie mógł zrobić to samo w porcie Ashdod, który rząd również planuje sprywatyzować.
Bezalel Smotrich, izraelski minister finansów
Prywatyzacja Haifa Port Company jest częścią ogólnej reformy izraelskich portów morskich, która rozpoczęła się w 2003 roku. Celem prywatyzacji jest zwiększenie konkurencji w portach morskich oraz poprawa efektywności portów poprzez znaczące inwestycje. W procesie przetargowym rząd zastrzegł sobie prawo, że nowy inwestor jest zobowiązany zainwestować co najmniej 288 mln dolarów na modernizację i rozszerzenie działalności Haifa Port Company.
Oprócz prywatyzacji istniejących operacji portowych w Izraelu, rząd w 2018 roku przyznał kontrakt chińskiemu Shanghai International Port Group (SIPG) na rozwój nowego terminalu w Hajfie. Stało się to kontrowersyjną transakcją, ale jej efektem była budowa pierwszego od lat nowego terminala w Izraelu. Obiekt został otwarty we wrześniu 2021 r. z początkową przepustowością 1 mln TEU rocznie. W drugiej fazie plany zakładają dodanie przez terminal kolejnych 800 tyś. TEU przepustowości.
Port w Hajfie i jego terminal kontenerowy nadal obsługują prawie połowę wszystkich izraelskich ładunków skonteneryzowanych. W 2021 r. firma portowa Hajfa zgłosiła obsługę prawie 1,5 mln TEU i ponad 2,5 mln ton ładunków masowych. Port Hajfa obsługuje również jeden z największych terminali pasażerskich i wycieczkowych w kraju.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.