Statki ze zbożem zaczęły pływać do ukraińskich portów na Dunaju 
Bezpieczne przepłynięcie ośmiu statków towarowych z Morza Czarnego do portów rzecznych Reni i Izmaił wzdłuż kanału Dunaj-Morze Czarne jest bardzo ważnym wydarzeniem dla gospodarki Ukrainy. Wkrótce statki powinny wrócić tą samą trasą – a następnie opuścić Morze Czarne przez cieśninę Bosfor.
Według Ukrainy nawet częściowe ożywienie eksportu morskiego pobudzi zakupy zboża przez handlowców, co wesprze ceny krajowe. Statki, z których każdy może przewieźć kilka tysięcy ton ładunku (small vessels), mogą pomóc w przyspieszeniu przepływu pszenicy i innych zbóż – milionów ton – które nagromadziły się w ukraińskich silosach od czasu, gdy rosyjska Flota Czarnomorska zablokowała największy ukraiński port Odessę.
Jednak ich wielkość dostosowana do operowania na Dunaju (maks. 10 tys. ton nośności tj. ok. 8 tysięcy jednostek pojemności) sprawia że nie jest to realna alternatywa dla eksportu ukraińskiego zboża. Do tego niezbędne jest uruchomienie transportu pełnomorskiego ze statkami klasy handysize (10 000 t. do 35000 t. nośności) lub handymax (35 000 do 45 000 ton)
Udrożnienie szlaku Dunaj-Morze Czarne jest poniekąd efektem dwumiesięcznej ukraińskiej operacjji zniszczenia rosyjskiego garnizonu na Wyspie Wężowej, która zakończyła się zwycięstwem Ukraińców 30 czerwca. Wyspa Wężowa leży zaledwie 20 mil od delty Dunaju, gdzie rzeka wpada do Morza Czarnego. Rosyjskie siły na wyspie, w tym łodzie patrolowe i wyrzutnie rakietowe, mogły zagrozić statkom wchodzącym i wychodzącym z kanału co sprawiało że trudno było ubezpieczyć. Ponadto garnizon wyspy mógł prowadzić rozpoznanie ruchu handlowego i naprowadzać na wykryte jednostki uderzenia rakietowe, lotnicze i okrętowe.
Przez wiele miesięcy ukraińskie zboże płynęło wzdłuż Kanału Dunajskiego do portów rumuńskich, a następnie do Morza Czarnego. Występowały tu jednak spowolnienia i wąskie gardła, ponieważ kanał łączący rumuńskie porty z Morzem Czarnym jest zbyt wąski, aby statki płynące w przeciwnych kierunkach mogły się mijać.
Teraz tempo żeglugi w zachodniej części Morza Czarnego może znacznie przyspieszyć. W marcu Ukraina wysłała z Odessy zaledwie 200 000 ton zboża – cztery procent tego, co zwykle. Dzięki zwiększeniu przewozów drogowych i kolejowych oraz przestawieniu się na rumuńskie szlaki morskie, w czerwcu eksport wzrósł do 2,5 miliona ton – o połowę więcej niż przed wojną. W tym miesiącu eksport powinien być znacznie wyższy.
Warto dodać, że na wodach śródlądowych Dunaju i w ukraińskich portach rzecznych, w dniu wczorajszym znajdowały się następujące jednostki morskie:
– masowiec Zeko Y o pojemności 5934 jednostek i nośności 8528 t., Tanzania;
– masowiec Falcona o pojemności 1694 jednostek i nośności 2151 t., Mołdawia;
– masowiec Latorica, Słowacja;
– masowiec Manchester o pojemności 2000 jednostek i nośności 3000 t., Ukraina;
– masowiec Lady Ayana o pojemności 4108 jednostek i nośności 5672 t., Palau;
– masowiec Nurdogan o pojemności 1960 jednostek i nośności 3016 t., Panama;
– masowiec Anka Star o pojemności 2653 jednostek i nośności 3875 t., Vanuatu;
– masowiec Oban o pojemności 2453 jednostek i nośności 3262 t., Kamerun;
– masowiec Falcona o pojemności 2478 jednostek i nośności 3353 t., Mołdawia;
– masowiec ATA 2 o pojemności 4632 jednostek i nośności 6555 t., Vanuatu;
– chemikaliowiec MRC Mina o pojemności 5287 jednostek i nośności 7718 t., Malta;
– masowiec Asim Berk o pojemności 1995 jednostek i nośności 3006 t., Panama;
– masowiec Hamid S o pojemności 5072 jednostek i nośności 6695 t., Togo;
– masowiec Uniwind o pojemności 3125 jednostek i nośności 3000 t., St.Kitts i Nevis;
– masowiec Ivanka o pojemności 3145 jednostek i nośności 5207 t., Palau;
– masowiec Alfa Star o pojemności 2466 jednostek i nośności 3353 t., Kamerun;
– masowiec Chelsea-7 o pojemności 5231 jednostek i nośności 6320 t., Malta;
– masowiec Avangard o pojemności 2360 jednostek i nośności 3197 t., Palau;
– masowiec Sea Horizon o pojemności 4397 jednostek i nośności 6874 t., Palau;
– masowiec Marmara S o pojemności 4281 jednostek i nośności 7450 t., Komory;
– masowiec Chelsea-1 o pojemności 5226 jednostek i nośności 6135 t., Palau;
– masowiec Ghada A o pojemności 4225 jednostek i nośności 6341 t., Togo;
– masowiec Sara S o pojemności 2408 jednostek i nośności 4195 t., Togo;
– masowiec Khor o pojemności 4921jednostek i nośności 5022 t., Togo;
– masowiec Natalia o pojemności 4059 jednostek i nośności 5850 t., Togo;
– masowiec New Life o pojemności 2457 jednostek i nośności 2850 t., Kamerun;
– masowiec Dan o pojemności 3062 jednostek i nośności 4910 t., Togo;
– masowiec Bade o pojemności 2456 jednostek i nośności 3128 t., Sierra Leone;
– masowiec Lucky o pojemności 4178 jednostek i nośności 5905 t., St.Kitts i Nevis;
– masowiec Ahmet Can o pojemności 1972 jednostek i nośności 3346 t., Panama;
– masowiec Gafur Mammadov o pojemności 4182 jednostek i nośności 5489 t., Azerbejdżan;
– chemikaliowiec Jabrayil Dovlatzadeh o pojemności 2603 jedn. i nośności 3456 t., Liberia;
– masowiec Navin Hawk o pojemności 5087 jednostek i nośności 7560 t., Wyspy Marshall’a;
– masowiec Chelsea-2 o pojemności 5166 jednostek i nośności 5457 t., Malta;
– masowiec Brave Knight o pojemności 4255 jednostek i nośności 6348 t., Liban;
– masowiec Liverpool o pojemności 1837 jednostek i nośności 3438 t., Ukraina;
– chemikaliowiec Pearl T o pojemności 2919 jednostek i nośności 4635 t., Malta;
– masowiec Fulmar S o pojemności 9556 jednostek i nośności 13450 t., Barbados;
– masowiec Fortuna o pojemności 10490 jednostek i nośności 16860 t., Barbados;
– masowiec Skyline S o pojemności 4109 jednostek i nośności 6064 t., Panama;
– masowiec Gordion o pojemności 3958 jednostek i nośności 5356 t., Vanuatu;
– chemikaliowiec Derg o pojemności 6764 jednostek i nośności 10303 t., Malta;
– chemikaliowiec Gudena o pojemności 2798 jednostek i nośności 4274 t., Malta;
– masowiec Baron o pojemności 4382 jednostek i nośności 6874 t., Gwinea Równikowa;
– chemikaliowiec MRC Emrihan o pojemności 3999 jednostek i nośności 6128 t., Malta;
– ropowiec Ali Najafov o pojemności 4606 jedn. i nośności 6620 t., Liberia;
– masowiec Matrix o pojemności 5087 jednostek i nośności 7300 t., Panama;
– masowiec Nil Demir o pojemności 2769 jednostek i nośności 4255 t., Panama;
– ciężarowiec Maher o pojemności 6953 jednostek i nośności 7561 t., Tanzania.
Te 49 jednostek, na odcinku od portu Reni, przez Izmaił do ujścia do morza, obrazuje jaką skalę ma żegluga morska na Dunaju. Ponadto ponad 100 jednostek oczekuje na możliwość wejścia na Dunaj przy jego ujściu.
Obecnie rząd turecki prowadzi negocjacje z rządem rosyjskim w celu zniesienia blokady Odessy – jednak na razie bez powodzenia. Nawet ponowne otwarcie Odessy nie przywróci w pełni ukraińskiego handlu zbożem, ponieważ w ciągu czterech miesięcy walk wojska rosyjskie zniszczyły lub zajęły jedną trzecią ukraińskiej ziemi uprawnej.
Autor: TW
Related Posts
- Okręty podwodne S-80 i nowy system AIP-BEST. Czy to wystarczy Hiszpanom, aby wygrać w programie ORKA?
- Odbudowa potencjału szkoleniowego ZOP w MW RP
- Umowa o budowę statku – spory dotyczące zmian do umowy
- „Oceania” uratowana: ministerstwo przyznaje dodatkowe środki
- Brytyjski program FSS osiąga kluczowy kamień milowy
Subskrybuj nasz newsletter!
O nas
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Najpopularniejsze
Poprzedni artykuł:
Następny artykuł:
Portal Stoczniowy 2022 | Wszystkie Prawa Zastrzeżone. Portal Stoczniowy chroni prywatność i dane osobowe swoich pracowników, klientów i kontrahentów. W serwisie wdrożone zostały procedury dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz stosowane są jednolite zasady, zapewniające najwyższy stopień ich ochrony.