Zawarte porozumienie pomiędzy ONEX Neorion Shipyards a stocznią izraelską dotyczy współpracy w czasie budowy 7 korwet typu Themistocles według izraelskiego projektu w greckiej stoczni. Zostało ono zawarte podczas wizyty premiera Grecji Kyriakosa Mitsotakisa w Izraelu.
Umowa dotyczy budowy jednostki prototypowej i zawiera opcje na kolejnych 6 okrętów seryjnych. Budowa greckich korwet ma wsparcie USA będącego dostawcą kluczowych podzespołów nowych okrętów. Według USA odtworzenie i utrzymanie zdolności greckiego przemysłu stoczniowego do budowy okrętów wojennych jest istotne dla polityki bezpieczeństwa USA. Amerykanie są zainteresowani wznowieniem działalności stoczni Elefsis i ewentualnym przejęciem jej przez Lockheed’a, w przypadku uzyskania zamówień dla greckiej floty.
Nowa grecka korweta ma być oparta na typie Sa’ar 72, zaprezentowanym w 2013 roku. Okręt ten ma mieć wyporność 800 ton, długość 72 m., szerokość 10,25m, zanurzenie 2,926 m., pokład śmigłowcowy o wymiarach 10 m.x15,3 m., napęd w postaci dwóch silników wysokoprężnych typu MTU 16V1163M94 o mocy po 5920 kW każdy, prędkość 30 węzłów, zasięg 5000 NM przy 12 węzłach, autonomiczność 21 dób, załogę 45 osób plus 20 miejsc dodatkowych.
Uzbrojenie korwet ma składać się z armaty o kalibrze do 76 mm, zestawu artyleryjskiego o kalibrze do 30 mm, pocisków przeciwlotniczych i przeciwrakietowych krótkiego zasięgu (np. 16 sztuk Barak-8), pocisków przeciwokrętowych (do 8 sztuk Harpoon lub Gabriel), karabiny maszynowe kalibru 7,62-12,7 mm.
Dostawa jednostki prototypowej ma zająć rekordowo krótki czas, gdyż jej wejście do linii spodziewane jest po roku od podpisania umowy.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.