18 września wrócił do Gdyni z prawie miesięcznej podróży statek szkoleniowo-badawczy Akademii Morskiej w Gdyni Horyzont II. Była to już jego trzydziesta druga podróż polarna.
Obok rutynowego celu rejsu, jakim było uzupełnienie zaopatrzenia i wymiana załogi zimującej na stacji, Horyzont II wziął udział w pionierskim, międzynarodowym projekcie badawczym – popłynął w słabo poznane rejony północno-wschodniego Spitsbergenu. Po wyładowaniu zaopatrzenia na polskiej stacji w Hornsundzie, statek zaokrętował w stolicy wyspy Longyearbyen grupę naukowców z 9 państw biorących udział w naukowych warsztatach terenowych.
Spitsbergen stanowi swoiste laboratorium przyrodnicze – badania i pomiary prowadzone tutaj pozwalają prognozować zarówno tendencje zmian klimatu na naszej półkuli jak i rozpoznawać procesy sejsmiczne, przyrodnicze czy oceanologiczne.
Przed tym rejsem Horyzont II musiał zostać wyposażony w zestaw specjalnych norweskich map tych rejonów, gdyż tradycyjnie stosowane mapy Admiralicji nie obejmują akwenów dotąd zajętych przez lodowce. Rejs był zatem także poważnym wyzwaniem nawigacyjnym dla kapitana Waldemara Frankiewicza i załogi.
To zresztą norma w spitsbergeńskich rejsach – podkreśla kapitan – nie ma identycznej podróży w tamte rejony co sprawia dynamiczna sytuacja lodowa, konfiguracja lodowców, a tym samym zmienny kształt linii brzegowej. Arktyczną przygodę przeżyło 21 studentów III roku Wydziału Elektrycznego Akademii Morskiej, odbywających programową praktykę morską.
A już od 19 września, na „Horyzoncie II”, przez najbliższy miesiąc, praktyki w krótkich rejsach bałtyckich przejdzie kolejnych 40 studentów Wydziału Elektrycznego.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.