Pierwszy transport wysłany z terminalu Jamał LNG w miejscowości Sabietta na Półwyspie Jamał położonym w rosyjskiej Arktyce dotarł do zakładu PetroChina w Rudong w Chinach.
Sukces pierwszego transportu skroplonego gazu ziemnego LNG w kierunku wschodnim oznacza przełom w działalności projektu Jamał LNG. Gaz do Chin dostarczyły dwa gazowce-lodołamacze o pojemności 172 tys. m sześć – Vladimir Ruanov i Eduard Toll. Statki przebyły całą trasę bez eskorty specjalnych lodołamaczy. Według zagranicznych mediów, było to możliwe dzięki rozpoczęciu sezonu żeglugowego w Arktyce oraz zmniejszeniu się pokrywy lodowej wzdłuż Północnej Drogi Morskiej.
Zobacz też: Generał Adam Duda: używane Adelajdy mogą zablokować rozwój przemysłu stoczniowego.
Jamał LNG, zarządzany przez gazowy koncern Novatek, wysyła transporty skroplonego gazu ziemnego LNG w kierunku zachodnim także podczas zimowego sezonu (od końca listopada do czerwca), kiedy morze w Arktyce skuwa pokrywa lodowa. Zimą gazowce-lodołamacze płyną najpierw do Europy, gdzie gaz jest transferowany na tradycyjne gazowce, a następnie wysyłany do odbiorców końcowych.
Statki Vladimir Rusanov i Eduard Toll, które dostarczyły pierwszy transport LNG do Chin, stanowią część floty piętnastu gazowców-lodołamaczy siódmej klasy arktycznej Arc7, która obecnie koncern Deawoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) buduje specjalnie do obsługi Jamał LNG. Statki te mogą swobodnie i w sposób ciągły przechodzić przez pokrywę lodową o grubości 2,1 m. Do tej porty Jamał LNG wprowadził do służby pięć takich statków.
Flota gazowców-lodołamaczy obsługujących Jamał LNG może pływać do Azji bez eskorty dodatkowych lodołamaczy w okresie od lipca do listopada. Dwa statki Vladimit Rusanov i Eduard Toll wypłynęły z terminalu w miejscowości Sabietta pod koniec czerwca i żegluga do Rudong w Chinach zajęła im 19 dni. Oznacza to sporą oszczędność pieniędzy i czasu, ponieważ transport do Azji za pośrednictwem operacji przeładunkowej w Europie zająłby 35-40 dni.
Zobacz też: Naval Group ze specjalną ofertą współpracy dla Polski przy programie Orka.
Novatek podkreśla w komunikacie, że transport z miejscowości Sabietta w kierunku zachodnim wymaga żeglugi tyko przez jedną z siedmiu stref nawigacyjnych Północnej Drogi Morskiej, podczas gdy transport w kierunku wschodnim do Azji wiąże się z koniecznością tranzytu przez wszystkie siedem.
Jamał LNG wysłał pierwszy ładunek gazu w grudniu 2017 roku. Do końca czerwca bieżącego roku do Europy wysłano w sumie 33 transporty LNG.
Podpis: am
LNG – więcej wiadomości na ten temat znajdziesz tutaj.