Pierwszy raz w historii tego 32 letniego okrętu można było napisać ORP Drużno „po nowemu” w styczniu 2019 r., kiedy to okręt po kilkunastu miesiącach remontu w stoczni Nauta, wrócił odmieniony do portu w Świnoujściu.
Wówczas okręt przeszedł zgodnie z wojskową nomenklaturą naprawę główną, która przede wszystkim polegała na zamontowaniu fabrycznie nowych silników. Rosyjskie silniki wysokoprężne M401 zostały zastąpione przez wyprodukowane w Niemczech silniki MTU Friedrichshafen. Ponadto trałowiec zyskał nowe, amerykańskie agregaty prądotwórcze marki Cummis, nowe sprężarki powietrza niemieckiej firmy Sauer, system klimatyzacji, a siłownia została objęta dodatkowym monitoringiem audiowizualnym. Naprawa wiązała się również z wymianą wszystkich systemów nawigacyjnych oraz dostosowaniem systemów łączności do współpracy z okrętami NATO. Trałowiec zyskał nowe układy automatyki sterowania napędem głównym, elektrownią i systemami okrętowymi. Na pokładzie zamontowany został też nowy żuraw hydrauliczny.
W piątek 10 grudnia okręt wrócił do Portu Wojennego Świnoujście po zakończeniu innej umowy, która dała mu nowe zdolności, dzięki którym z powodzeniem można powiedzieć, ze Marynarka Wojenna ma ORP Drużno po nowemu 2.0. Aby powiedzieć coś więcej o tych zdolnościach należy powrócić do 30 czerwca br., kiedy to Komenda Portu Wojennego w Świnoujściu poinformowała o wyborze najkorzystniejszej oferty w postępowaniu na „Wykonanie naprawy głównej systemu głębinowego Ukwiał, modyfikację PKO systemu OPM Głuptak, montaż systemu na okrętach t. 207 wraz ze szkoleniem”. Jedynym oferentem okazał się producent Ukwiałów i Głuptaków, czyli Politechnika Gdańska Centrum Morskich Technologii Militarnych.
Dzięki wykorzystaniu systemu głębinowego Ukwiał z wycofanych okrętów projektu 206FM oraz jego integracją z przenośną konsolą operatora systemu OPM Głuptak (okręt wyposażono także w mobilny system OPM Głuptak, będący dostawą armatorską Zamawiającego) okręt zyskał zdolności do identyfikacji i niszczenia min przy pomocy pojazdów podwodnych, których dotychczas w 12 Wolińskim Dywizjonie Trałowców nie było.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.