26 maja 2023 roku był dniem, który na zawsze zapisał się w historii żeglugi autonomicznej. W czasie testowego rejsu na statku towarowym Eidsvaag Pioner, Kongsberg Maritime, światowy lider w dziedzinie technologii morskich, przedstawił szeroki zakres innowacyjnych rozwiązań dotyczących zdalnych i autonomicznych operacji. Niezapomniane doświadczenie odbyło się u wybrzeży malowniczej Norwegii i stanowiło przełom w dziedzinie żeglugi autonomicznej.
Unikalna podróż Eidsvaag Pioner
Eidsvaag Pioner, statek wykorzystywany głównie przez firmę żeglugową Eidsvaag, od lat dostarcza niezbędną paszę dla ryb hodowlanych na norweskim wybrzeżu i obszarach fiordów. Jego ważna rola w przemyśle rybnym sprawia, że jest to jednostka kluczowa dla gospodarki regionu.
Podczas tego wyjątkowego testowego rejsu Eidsvaag Pioner przepłynął szlak o długości 160 mil morskich. Rejs ten rozpoczęło autonomiczne odcumowania statku w porcie Averøy, a następnie autonomiczny rejs w stronę pierwszej na świecie oceanicznej farmy rybnej o nazwie „Ocean Farm 1”. Ta innowacyjna farma należy do renomowanej firmy Salmar, która odgrywa ważną rolę w produkcji ryb na skalę przemysłową.
Cała podróż trwała około 13 godzin, podczas których Eidsvaag Pioner był kontrolowany z bezpiecznego i zdalnego centrum operacyjnego Kongsberg (ROC) w mieście Ålesund. Zespół odpowiedzialny za obsługę statku monitorował i kierował nim, korzystając z zaawansowanych technologii. Jednak zgodnie z wytycznymi bezpieczeństwa, na pokładzie znajdowali się również członkowie załogi, aby zapewnić dodatkowe wsparcie podczas testów.
Operacje autonomiczne
Rejs Eidsvaag Pioner obejmował różnorodne operacje, które zostały przeprowadzone z precyzją i bezpieczeństwem dzięki zastosowaniu najnowszych osiągnięć technologicznych. Wśród tych operacji były automatyczne odcumowanie od nabrzeża w Averøy, manewrowanie poza portem oraz nawigacja między wyspami z uwzględnieniem innych jednostek pływających. Podczas tego rejsu statek pokazał swoje zdolności do samodzielnego wykonywania manewrów w trudnych warunkach nawigacyjnych.
Po dotarciu do „Ocean Farm 1” Eidsvaag Pioner przeprowadził precyzyjne manewry przy użyciu zaawansowanego systemu dynamicznego pozycjonowania. Cały proces przebiegał bez zarzutu, podkreślając potencjał autonomicznej żeglugi w branży morskiej.
Po zakończeniu rejsu statek powrócił do portu i automatycznie zadokował. Ta płynna i precyzyjna operacja pokazała, że Eidsvaag Pioner ma zdolność do bezpiecznego kończenia swoich misji z minimalnym zaangażowaniem ludzkiej załogi.
Projekt AUTOSHIP
Eidsvaag Pioner jest jednym z dwóch statków przystosowanych do wykonywania zdalnych operacji i demonstracji autonomicznych technologii. To wspaniałe wydarzenie jest częścią projektu AUTOSHIP, który stanowi integralną część większego programu badawczego Unii Europejskiej o nazwie „Horyzont 2020”. Celem projektu AUTOSHIP jest rozwijanie i promowanie innowacji w dziedzinie żeglugi autonomicznej oraz wprowadzanie rozwiązań, które poprawią efektywność i bezpieczeństwo morskich operacji.
Drugim zaplanowanym pokazem, który odbędzie się 1 czerwca, będzie autonomiczna żegluga barką towarową po śródlądowych drogach wodnych w pobliżu Wintam w Belgii. Ta innowacyjna prezentacja jeszcze bardziej podkreśli możliwości autonomicznej żeglugi w różnych warunkach i otworzy nowe perspektywy dla przemysłu żeglugowego.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.