Okręty o nazwach El Ouarsenis (nr taktyczny 031) i El Hoggar (032) należą do wyposażonego w napęd diesel elektryczny okrętu uderzeniowego projektu 636 typu Warszawianka, wywodzącego się w prostej linii z okrętów projekt 877 typu Pałtus. Do tego ostatniego należy m.in. polski ORP Orzeł. Sojusz Północnoatlantycki nazywa obydwa typy tym samym kryptonimem – Kilo (Improved Kilo). Okręty te uważane są za bardzo udane i z tego powodu były udoskonalane i nadal znajdują klientów na świecie, mimo że budowę pierwszego Pałtusa rozpoczęto w roku 1980. Trudno wykrywalne dzięki zastosowaniu specjalnego pokrycia, szybkie i uzbrojone w torpedy i miny jednostki powstały w 71 egzemplarzach z czego 60 pozostaje w służbie. Operują obecnie w marynarkach wojennych: Rosji (22 jednostki projektu 877, sześć projektu 636 plus kolejne sześć w budowie), Chińskiej Republiki Ludowej (dwie jednostki projektu 877, 10 projektu 636), Indii (sprzedano 10 projektu 877), Wietnamu (sześć projektu 636), Iranu (trzy projektu 877), Algierii (dwa projektu 877 i cztery projektu 636), Rumunii i Polski (po jednym okręcie projektu 877).
[powiazane1]
Najnowsze jednostki dla Algierii zostały zamówione w roku 2014 i były budowane w Stoczni Admiralicji w Petersburgu. Do klienta, a dokładnie do portu marynarki wojennej w Mes-el-Kebir, dotarły pod koniec ubiegłego roku i tam też odbyła się uroczystość ich wprowadzenia do służby. Pierwsze dwa algierskie „Kilo” (Rais Hadj Mubarek i El Hadj Slimane projektu 877) zostały zakupione w latach 1987-88, ale przeszły od tego czasu modernizację umożliwiającą im m.in. przenoszenie pocisków typu Kalibr, podobnie jak mogą to czynić cztery nowsze okręty. Druga zakupiona para jest w służbie od roku 2010 i są to okręty Messali el Hadj i Akram Pacha.
[powiazane2]
Algieria od lat rozbudowuje swoją marynarkę wojenną, dokonując zakupów u bardzo różnych producentów na świecie. Np. w 2016 roku wcieliła do służby dwie fregaty wybudowane w Niemczech (typu MEKO A-200). Podniesienie na nich bandery zbiegało się w czasie z odebraniem trzech fregat (typu C28A) i trzech korwet (specjalnie zaprojektowany pod algierskiego klienta typ Adhafer) produkcji chińskiej oraz włoskiego lekkiego śmigłowcowca (typ San Giorgio). W tym roku spodziewany jest z kolei odbiór kolejnych dwóch korwet, tym razem produkcji rosyjskiej (projektu 20380). Algierska rozbudowa sił morskich ma także swój polski wątek. W październiku 2017 odebrała 110-metrowej długości żaglowiec szkolny El-Mellah wybudowaną przez Remontowa Shipbuilding S.A.
Takie zróżnicowanie dostawców może powodować problemy natury logistycznej, ale służy też uniezależnieniu od konkretnego dostawcy – w tym wypadku mowa już nawet nie o konkretnych państwach, ale o całych kręgach cywilizacyjnych.
Podpis: ms