Zmiany Kadrowe w Kluczowych Instytucjach Morskich Polski: Odwołania Prezesów PŻB i Stoczni „Gryfia”
Opublikowane:
29 stycznia, 2024
Fot. Stocznia Gryfia/Wikipedia
Ubiegły tydzień przyniósł dwie zmiany w sektorze morskim Polski, będące konsekwencją ubiegłorocznych wyborów parlamentarnych. W kluczowych instytucjach, takich jak Polska Żegluga Bałtycka i Morska Stocznia Remontowa „Gryfia”, doszło do odwołania prezesów – Andrzeja Madejskiego i Krzysztofa Zaremby. Te decyzje, będące odzwierciedleniem politycznych przetasowań, zapowiadają początek głębszych zmian w zarządzaniu strategicznymi segmentami branży morskiej naszego kraju.
Andrzej Madejski, który kierował Polską Żeglugą Bałtycką od kwietnia 2021 roku, ma za sobą bogatą karierę w sektorze morskim. Jego działania były skoncentrowane na modernizacji floty oraz ekspansji na nowe rynki. Przed objęciem stanowiska w PŻB, Madejski przez pięć lat pełnił funkcję prezesa Polskiego Rejestru Statków, gdzie zasłynął z efektywnej restrukturyzacji i wprowadzenia nowych standardów bezpieczeństwa.
Jak poinformował wiceprzewodniczący rady nadzorczej Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, Piotr Szczygielski, w rozmowie z Polskim Radiem Koszalin, decyzja o odwołaniu Andrzeja Madejskiego z funkcji prezesa spółki wynikała z różnic w wizji jej rozwoju. Tymczasowo, obowiązki prezesa PŻB przejął Bartłomiej Mroczkowski, prawnik z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego, mianowany przez radę nadzorczą.
Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował na platformie X o znaczących zmianach kadrowych w Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” w Szczecinie. Odwołano ze stanowiska prezesa Krzysztofa Zaremby, postaci znanej z aktywności na polskiej scenie politycznej. Zaremba, posiadający doświadczenie zarówno w Sejmie, jak i Senacie, był zaangażowany w działalność dwóch głównych partii politycznych w Polsce – Platformy Obywatelskiej oraz Prawa i Sprawiedliwości. Na stanowisku prezesa „Gryfii”, które zajmował od lutego 2020 roku, koncentrował się na poprawie efektywności operacyjnej stoczni i na rozbudowie jej usług. Ponadto, z rady nadzorczej stoczni odwołano również Małgorzatę Jacynę-Witt.
Odwołania te, następujące po wyborach parlamentarnych, mogą być odbierane jako część szerszej strategii politycznej, mającej na celu reorganizację i wzmocnienie zarządzania w strategicznych sektorach gospodarki morskiej. Zmiany te nie tylko wpływają na kierunek rozwoju poszczególnych instytucji, ale również rzucają światło na dynamikę polityczno-gospodarczą w Polsce, podkreślając znaczenie sektora morskiego jako kluczowego elementu gospodarki narodowej.
W obliczu tych zmian, zarówno Polska Żegluga Bałtycka, jak i Morska Stocznia Remontowa „Gryfia”, stoją przed wyzwaniem adaptacji do nowych realiów i kontynuowania swojej działalności w zmieniającym się krajobrazie politycznym i gospodarczym.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.