– To jedna z tych dużych inwestycji, które realizujemy i chcemy realizować w Porcie Gdynia, łącznie z Portem Zewnętrznym. Do tej pory, w ciągu ostatnich trzech lat inwestycje zrealizowane lub rozpoczęte w tym porcie opiewają na kwotę 1,2 mld zł – mówił minister Gróbarczyk. Dodał, że w najbliższym czasie rozpocznie się realizacja Portu Zewnętrznego, warta ok. 5 mld zł.
[powiazane1]
– Ten czas bezwzględnie musimy wykorzystać inwestycyjnie, po to żeby jeszcze zwiększyć możliwości przeładunkowe w polskich portach. Przede wszystkim zależy nam na utrzymaniu tych rekordowych 100 mln ton przeładunków – podkreślał szef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Jego zdaniem coroczne rekordy przeładunków to sygnał, by jeszcze bardziej inwestować. – Tak jak robimy to w Gdyni, tak też w innych portach, w Gdańsku oraz Szczecinie i Świnoujściu. Otwarcie dróg dostępowych od strony morza i lądu wprost wiąże się ze zwiększaniem przeładunków – mówił minister Gróbarczyk.
Obecny w Gdyni minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przypomniał, że rząd 19 lutego zaktualizował Krajowy Program Kolejowy, w którym zapisano dodatkowe 3,2 mld złotych na inwestycje związane z poprawą infrastruktury dostępowej od strony lądu do polskich portów.
W gmachu Zarządu Morskiego Portu Gdynia odbyło się także spotkanie robocze z udziałem ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej oraz ministra infrastruktury, przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a także Urzędu Morskiego w Gdyni, na którym dyskutowano o kolejnych inwestycjach w porcie. Rozmowy dotyczyły głównie tzw. Drogi Czerwonej oraz Portu Zewnętrznego.
[powiazane2]
Wcześniej zarząd Portu Gdynia podpisał umowę na przebudowę i elektryfikację prawie 7 tys. metrów torów kolejowych w zachodniej części portu. Wartość inwestycji to ponad 65 mln zł.
Prawie siedem tysięcy metrów torów kolejowych zostanie przebudowanych i zelektryfikowanych w zachodniej części Portu Gdynia. Wartość inwestycji to ponad 65 milionów zł.
Celem inwestycji jest zwiększenie efektywności przeładunkowej terminalu kolejowego, poprzez wprowadzanie składów całopociągowych trakcją elektryczną, bezpośrednio ze stacji Gdynia Port, na bocznicę układu torowego BCT. Dzięki elektryfikacji skróci się również czas obsługi składów intermodalnych, na stacji Gdynia Port, bez konieczności zmiany lokomotywy na spalinową.
Źródło: MGMiŻŚ. Fot. T. Urbaniak – ZMPG.