Położenie stępki pod korwetę dla Arabii Saudyjskiej

9 lipca, w hiszpańskiej stoczni Navantia w San Fernando odbyła się uroczystość położenia stępki pod przyszłą HMS Al-Madinah. Jest to pierwsza z trzech korwet drugiej transzy budowanych dla dla Royal Saudi Navy Forces (RSNF). To pierwsza jednostka drugiej transzy programu Sarawat, opartego na projekcie Avante 2200.

Symboliczny początek budowy Al-Madinah

Ceremonia położenia stępki, miała miejsce zaledwie kilka miesięcy po uroczystym rozpoczęciu cięcia blach pod drugą jednostkę tego typu. Gośćmi wydarzenia byli m.in. wiceadmirał Mohammed Abdlrahman Alghuraybi, przedstawiciel saudyjskiej marynarki wojennej oraz ambasador Arabii Saudyjskiej w Hiszpanii, księżniczka Haifa bint Abdulaziz Al-Mogrin. Gospodarzami uroczystości byli prezes Navantii Ricardo Domínguez i dyrektor programu korwet Alberto Cervantes.

Czytaj więcej: Modernizacja floty Arabii Saudyjskiej w odpowiedzi na nowe wyzywania

Po umieszczeniu stępki na pochylni, delegacja udała się do hali montażowej „José Antonio Rodríguez Poch”, gdzie podpisano i przyspawano pamiątkową tablicę, a następnie dokonano symbolicznego rozpoczęcia cięcia blach dla trzeciej jednostki. Oznacza to rozpoczęcie realizacji drugiej transzy korwet budowanych w ramach programu Sarawat.

Kontynuacja programu Sarawat

Budowa trzech nowych jednostek stanowi kontynuację programu Sarawat, którego pierwsza faza, obejmująca pięć korwet, zakończyła się przekazaniem ostatniej jednostki Unayzah (C550) w marcu 2024 roku. Realizacja drugiej transzy opiera się na aneksie do bazowej umowy z 12 lipca 2018 roku. Pierwszy z nowych okrętów zostanie zbudowany w zakładzie stoczniowy Navantia w Kadyksie, natomiast pozostałe dwie korwety zostaną zbudowane na miejscu, w Arabii Saudyjskiej. Przekazanie ostatniej jednostki planowane jest na 2028 rok.

Szkolenie odbywać się będzie w oparciu o centra edukacyjne Navantii, co wpisuje się w politykę transferu technologii i rozwój krajowych zdolności przemysłowych Arabii Saudyjskiej. Zgodnie z umową, jednostki przejdą próby morskie oraz testy zdolności bojowych, prowadzone przez hiszpańską Armada Española.

Charakterystyka i uzbrojenie korwet typu Avante 2200

Korwety typu Avante 2200 charakteryzują się pełną wypornością około 2470 ton, długością 104 metrów, szerokością 14 metrów oraz zanurzeniem wynoszącym 3,8 metra. Napęd stanowią cztery wysokoprężne silniki MTU 12V 1163 TB93 o mocy 4440 kW każdy, współpracujące z przekładniami Renk i śrubami Wärtsilä. Układ CODAD umożliwia osiągnięcie prędkości 24 węzłów oraz autonomiczności 3500 Mm przy prędkości marszowej 18 węzłów. Załogę korwet tego typu stawić będzie 92 marynarzy oraz dodatkowe 20 miejsc dla personelu zadaniowego.

Główne uzbrojenie artyleryjskie stanowi armata morska 76 mm/62 SR Leonardo OTO Melara, natomiast ostatnią linię obrony zapewniają 35-mm system Rheinmetall GDM-008 Millennium oraz dwa zdalnie sterowane stanowiska Nexter Narwhal kal. 20 mm. Do obrony przed zagrożeniami z powietrza przeznaczono dwie 8-komorowe wyrzutnie pionowego startu Sylver A50 (łącznie 16 komór), przystosowanych do odpalania pocisków przeciwlotniczych VL MICA. Ochronę bezpośrednią zapewnia system Rheinmetall Millennium kal. 35 mm, a także dwa zdalnie sterowane stanowiska Nexter Narwhal kal. 20 mm.

Czytaj też: Navantia UK i program FSS: nowe otwarcie dla brytyjskiego przemysłu okrętowego

Uzupełnieniem zdolności ofensywnych jest osiem pocisków przeciwokrętowych MM40 Exocet Block 3C oraz dwie potrójne wyrzutnie torped kalibru 324 mm, umożliwiające zwalczanie okrętów podwodnych (ZOP). Pokład rufowy oraz hangar przystosowano dla śmigłowców o masie do 10 ton, takich jak MH-60R Seahawk, co znacząco rozszerza możliwości operacyjne jednostek. Systemy obrony biernej obejmują wyrzutnie wabików Lacroix Sylena Mk2.

Korwety wyposażone zostały w zintegrowany system zarządzania walką HAZEM, opracowany przez saudyjskich inżynierów we współpracy z Navantią. Rozwiązanie to zapewnia pełną integrację systemów uzbrojenia, sensorów oraz środków wsparcia dowodzenia, umożliwiając ich skoordynowane działanie w środowisku wielodomenowym. Za detekcję celów odpowiada trójwspółrzędny radar Leonardo Kronos Naval działający w paśmie E/F (2–4 GHz).

Znaczenie programu dla regionu Kadyksu

Budowahttps://portalstoczniowy.pl/navantia-dostarczyla-druga-korwete-typu-avante-2200-dla-arabii-saudyjskiej/ drugiej transzy korwet przyniesie ok. 4 mln roboczogodzin pracy dla regionu Bahía de Cádiz, generując do 2000 miejsc pracy. Jednocześnie stanowi istotny element ekspansji na światowe rynki koncernu stoczniowego Navantia oraz rozwoju saudyjskiego przemysłu stoczniowego.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/okretownictwo-stocznie/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.

    Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle

    Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.

    Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania

    Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.

    W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.