Eksport zboża przez polskie porty w 2024 roku – aktualna sytuacja w Porcie Gdańsk
Opublikowane:
4 września, 2024
W pierwszym półroczu 2024 roku polskie porty wyeksportowały 3,9 mln ton ziarna, z czego 1,5 mln ton przeszło przez Port Gdańsk. Mimo zakończenia żniw, sytuacja na rynku zbóż jest trudna – większość województw odnotowała niższe plony niż w roku poprzednim, co negatywnie wpływa na działalność terminali przeładunkowych w portach morskich. Port Gdańsk przygotowuje się na większy ruch po zbiorach kukurydzy, które w tym roku zapowiadają się dobrze.
W 2023 roku Polska osiągnęła rekordowy eksport zbóż, który wyniósł 13,6 mln ton, z czego większość – 9,3 mln ton – została przetransportowana przez porty morskie. W Porcie Gdańsk przeładowano wówczas 3,1 mln ton zboża, co stanowiło 60% wzrost w porównaniu z rokiem 2022. W odpowiedzi na rosnące obroty, port zmodernizował infrastrukturę, utwardzając place i przygotowując nowe miejsca postojowe dla ciężarówek.
Spadek eksportu zboża w 2024 roku
Jednak obecny rok nie zapowiada się tak obiecująco. Niskie ceny zboża skłoniły rolników do magazynowania swoich zbiorów, co ograniczyło obroty zbożowe. W lipcu 2024 roku eksport drogą morską wyniósł zaledwie 238 tys. ton, co stanowi znaczący spadek w porównaniu do lipca ubiegłego roku, kiedy wywieziono 748 tys. ton. Podobnie wyniki niskiego eksportu spodziewane są w sierpniu.
Port Gdańsk również odczuwa spadek aktywności. W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2024 roku przeładowano tam 1,7 mln ton zboża, co jest wynikiem zbliżonym do analogicznego okresu ubiegłego roku. Jednak po maju nastąpił wyraźny spadek miesięcznych przeładunków. Jak wyjaśnia Piotr Borowski, menadżer klienta w Porcie Gdańsk, sektor przeładunku zbóż cechuje się dużą zmiennością i wymaga stałego monitorowania rynku.
Mniejszy tranzyt zboża z Ukrainy wpływa na polskie porty, w tym Port Gdańsk
Na sytuację w polskich portach wpłynęły także mniejsze ilości ukraińskiego zboża przechodzące przez Polskę w tranzycie. W poprzednich latach Ukraiński Korytarz Morski zwiększył eksport ukraińskich zbóż przez Polskę, jednak od sierpnia 2023 roku część tego eksportu została przekierowana do rumuńskiego portu w Konstancji nad Morzem Czarnym.
Mimo wyzwań, Port Gdańsk nie rezygnuje z modernizacji swojej infrastruktury, przygotowując się na przyszłe wzrosty przeładunków. Siedmiu operatorów, w tym największy Gdański Terminal Masowy (GBT), pozostaje gotowych na obsługę większego ruchu, gdy tylko rynek zbożowy się ożywi.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.