Przemysł okrętowy: Zapotrzebowanie na paliwo w żegludze [Część 11]
Opublikowane:
13 czerwca, 2024
Fot. YouTube
W najnowszym epizodzie „Za kulisami przemysłu okrętowego”, Marcin Ryngwelski, prezes Thesta, odkrywa aspekty zużycia paliwa na statkach i okręty. Rozważając pytanie, jakie często pada przy zakupie samochodu: „Ile to pali?”, przenosi tę kwestię do skali morskich gigantów.
Jak dużo paliwa potrzeba, aby napędzić olbrzymie statki przemierzające morza i oceany? Jakie technologie stosuje się, aby zarządzać tym zużyciem? Ten odcinek rzuca światło na te pytania, ukazując zarówno technologiczne, jak i ekologiczne wyzwania współczesnej żeglugi.
Zapotrzebowanie na paliwo w statkach i okrętach
Czy armator, zamawiając statek, interesuje się, ile paliwa będzie on spalał? Odpowiedź jest oczywista: tak! Informacje te są kluczowe i dostarczane armatorowi już na etapie projektowania oraz doboru systemów napędowych. Przewidziane zużycie paliwa wpływa także na projektowanie rozmiarów zbiorników na paliwo.
W przeciwieństwie do samochodów, gdzie paliwo liczone jest w litrach, zużycie paliwa na statkach mierzone jest w tonach na dobę. Duże statki, dłuższe niż 150 metrów, mają moc przekraczającą 100 bolidów Formuły 1, ale ich maksymalna prędkość to tylko około 24-30 węzłów (około 44,5 do 55 km/h). Osiągnięcie takiej mocy wymaga spalenia ogromnych ilości paliwa, co generuje znaczne emisje dwutlenku węgla (CO2) do atmosfery.
Realne zużycia paliwa
Co więcej, duże statki mogą spalać ponad 100 ton paliwa dziennie, co odpowiada około 100.000 litrów. To więcej niż zużywa przeciętny ciężarówka w ciągu dnia. Potrzebne zbiorniki muszą być odpowiednio duże, aby pomieścić takie ilości paliwa na długie rejsy. Na przykład, transport morski z Chin do Gdyni czy Gdańska, z postojami tylko w Rotterdamie i Hamburgu, trwa około 40 dni (zakładając, że tankowanie odbywa się dopiero w Polsce). Oznacza to, że taki rejs wymaga 4 000 ton paliwa (40 dni x 100 ton). Aby unieść taką ilość paliwa, potrzebne byłyby cztery suwnice Stoczni Crist.
Tankowanie – nie na zwykłej stacji benzynowej
Czy statki tankują na zwykłej stacji benzynowej? Oczywiście, że nie. Statki używają specjalnego, ciężkiego paliwa, które nie jest dostępne na standardowych stacjach. Proces tankowania statków nazywa się bunkrowaniem i odbywa się przy użyciu specjalnie przystosowanych zbiornikowców, wyposażonych w potężne pompy i węże o dużych przekrojach. Bunkrowanie jest możliwe w portach i na redach w tzw. „Bunkierkach”. Cały proces przeładunku paliwa może trwać kilka godzin.
System paliwowy statków i okrętów jest starannie planowany na etapie projektu technicznego, aby zapewnić efektywność i bezpieczeństwo tankowania.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.